View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Oisann, hva da? En skulle tro jeg hadde fornektet Holocaust og at du nettopp hadde funnet Auschwitz slik som du ordlegger deg. Det du har funnet en norsk omskrivning av en BBC-artikkel som omhandler en forskningsrapport fra 2011. Nevnte forskningsrapport omhandler omreisende prostituerte i London i og er snart ti år gammel. OK, sikkert relevant, men uavhengig av hva rapporten sier, så er det ikke slik at det finnes noen "one source to rule them all". Så hvorfor ordlegger du deg så aggressivt? La oss først følge lenka di til BBC. Der ser vi at den omdiskuterte artikkelen inngår i en polemikk. Noen har hevdet at det fantes et ukristelig antall ofre for trafficking i London, men så viser det seg at de bare har satt likhetstegn mellom utenlandske prostituerte og trafficking. Nokså tåpelig gjort. Hvorpå en forsker da har kommet på banen og forsøkt å skille skitt og kanel. Kult. Rapporten hans har jeg i skrivende stund ikke fått i hende, men jeg fant noen andre artikler av ham. Hans tese ser ut til å gå på at det er kategorisk galt å hevde at alle migrerende sexarbeidere er sexslaver. Det har jeg heller aldri bestridt.
Vis hele sitatet...
Jeg ordla meg så aggressivt pga. tonen din gjennom hele tråden gjorde meg forbanna. For å sitere en av eksene mine: "Det er ikke hva du sa, men hvordan du sa det!"

Det følgende innlegget er hva som fikk meg triggered af. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg fysisk rista og headbanga i raseri så det nesten skumma ut av munnviken min som en mongis med rabies som blir rekt i LoL... og bare så det er sagt, jeg vet vi skal diskutere innhold og ikke person her på forumet, men ordlyden din i spesielt dette innlegget var så håpløst bedrevitende og kvalmt at det flippa helt for meg. Ikke ta dette som et personangrep. Siden du kan kritisere andres argumenter for å være tilbakestående så håper jeg at det er innafor at jeg kan kritisere din retorikk for å være selvhøytidelig og... usjarmerende
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bah, jeg forlater debatten et knapt døgn, og i mellomtiden har dere klart å rote den ned i et filosofisk kaninhull hvor vi må ta stilling til konsepter som deontologi og utilitarisme for å finne veien ut igjen. Så nå må vi altså løse etikk for å kunne fastslå at voldtekt er galt? Se hva dere har stelt i stand!
Vis hele sitatet...


Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg nevnte da virkelig også prosenterets årsrapporter? Men ok, si at det var å ta i å kalle det en håndfull - jeg tar kritikk for den. Likevel, burde du ikke uansett lese de kildene jeg gir deg, eller i det minste de avsnittene jeg spesifiserer som relevante? Når du ikke gidder å sette deg inn i kildene du får, så er det liten vits i å etterlyse flere...
Vis hele sitatet...
Stemmer, det klarte jeg å overse igår når jeg skumleste gjennom tråden igår på jakt etter ammunisjon til debatten.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
How so? Jeg har til det kjedsommelige gjentatt at jeg ikke har moralske innvendinger mot prostitusjon hvis, og bare hvis, det involverer oppriktig frivillige aktører. Jeg legger lista for frivillighet høyt, ja. Beviskravet ligeså. Man skal være fullstendig sikker på at den man kjøper av gjør det fordi det er det hun vil, og ikke fordi hun desperat trenger penger til å dop eller sultne unger. Du på din side ser heller ikke ut til å være cool med sexkjøp av ufrivillige, men du har en innskrenkende definisjon av tvang - det er ikke helt godt å få taket på hvor du står her siuden du ikke sier det rett ut, men det er slik jeg har forstått deg. Du må gjerne oppklare ditt standpunkt her.
Uansett, så later det til at den eneste viktige forskjellen mellom våre standpunkter faktisk er definisjonen av frivillighet og beviskravet. At jeg er uenig med deg her er hverken spesielt usmakelig eller arrogant.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at man skal være fullstendig sikker på at den man kjøper sex av er der frivillig. Mitt standpunkt er at så lenge noen har tatt et aktivt valg og bestemt seg for å selge sex - da er det moralsk innafor å handle av dem. Dette forutsetter at man behandler dem med dem samme respekten man viser alle andre mennesker i andre serviceyrker. En hore er i mine øyne verdt like mye som en kelner, en sykepleier eller en bartender og bør behandles deretter.

Om de har tatt dette valget pga. de er nymfomane og elsker sex eller om de har valgt det pga. de ikke er så utrolig glupe og heller vil selge kroppen sin fremfor andre, dårligere betalte yrker, det er ikke så viktig i mine øyne. Som flere andre har vært innom tidligere så innebærer svært mange yrker at man gjør noe man egentlig ikke har så lyst til i bytte mot betaling. Det samme gjelder sexarbeid i mine øyne, og så lenge det skjer med gjensidig respekt mellom hora og kunden så kjøper jeg ikke at prostitusjon og sexarbeid generelt forårsaker mer senskader og traumer enn å f.eks. ligge i HAVA-grep i timesvis med en utagerende autist innsmurt i sin egen avføring som forsøker å bite deg, slik mange kvinner i helsevesenet som jobber med utagerende funksjonshemmede må deale med på daglig basis. Dette er bokstavelig talt drittarbeid - for drittlønn.

MEN! Om hora er tvunget til å drive med sexarbeid av bakmenn så kan jeg derimot se for meg at dette har en langt større psykisk belastning på hora enn om hun har valgt dette frivillig. Jeg diskuterte denne tråden med en god venn igår. Han fortalte at noen i hans familie jobber i Kripos, spesifikt med å avdekke menneskehandel blant prostituerte. Han hevdet at det er store mørketall og mye menneskesmugling som foregår i de landene hvor prostitusjon er lovlig. F.eks. er det visstnok mange ufrivillige horer i Red Light District som blir fraktet fra øst-europa og asia til Europa med lovnad om gull og grønne skoger, også blir de tvunget inn i prostitusjon istedet. Dette er selvfølgelig helt forferdelig, og hvordan man kan løse dette har jeg ærlig talt ikke noe godt svar på...

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nå roter du, både med sitatrekkefølgen, lenkene og meningsinnholdet. Det siste sitatet mitt ble skrevet to uker før det andre, så hvorfor plasserer du det etter det? Enda mer spesielt er det at du har tukla med quote-lenkene: Trykker du på den lille sorte pila ved nicket mitt, så peker begge to til det samme innlegget (mitt forrige). Hvorfor gjør du sånt?
Vis hele sitatet...
Jeg loka cuz i was mad as fuck

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Mer forundret er jeg imidlertid av din indignasjon. Her er hva jeg har gjort: Innledningsvis uttrykte jeg skepsis til de helt frivillige prostiuertes blotte eksistens, enskjønt jeg var åpen for innvendinger. Dette er et syn jeg har moderert i møte med argumenter og fakta. Spesielt etter å ha lest FAFO-rapporten, den var interessant. Du kan da ikke på ramme alvor påstå at jeg flytter målpostene ved å endre mitt standpunkt ettersom ny informasjon kommer frem?
Vis hele sitatet...
Fair enough.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Forøvrig fremstår din uenighet fortsatt som en skinnuenighet. Det virker i alle fall ikke som om du har fullt ut forstått mitt poeng: Frivillighet er et gradsspektrum. Du har rein tvang, og du har rein frivillighet. Også har du en verden av gråtoner i mellom. I lenka du nettopp kom med fremmes det påstander om at et sted mellom 6% og 13% av Londons immigrantprostituerte var ofre for menneskehandel. Det er vi enige om at er rein tvang, håper jeg? Så har vi den andre enden av spekteret, med de som selger sex fordi det er den jobben de helst vil ha. Men hva med de midt i mellom? De som egentlig ikke har så fryktelig lyst, men som gjør det frivillig fordi de må? Jeg har påstått at dette er en relevant gruppe, og at det er feil å kjøpe sex av de. Til dette svarer du bare systematisk at de fleste selger frivillig fordi de ikke er underlagt tvang. Det er jeg ikke med på. Forskninga til Dr. Mai endrer forøvrig ikke dette.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår helt fint at frivillighet er et gradsspektrum. Det jeg mente å diskutere er hvor stor andel av de prostituerte som har valgt dette mer eller mindre helt selv uten å bli påvirket eller lurt av bakmenn.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Videre: Jeg trakk inn dette med grader av frivillighet nettopp fordi de et legaliseringsspørsmål må diskutereres med utgangspunkt i realitetene. Det er helt feil å kun se på de frivillige prostituerte hvis store deler av sexmarkedet er preget av mangel på frivillighet. Du har ikke bestridt at de narkomane ikke er tilstrekkelig frivillige eller at de utgjør en sjettedel av markedet. Du har heller ikke bestridt at det er en signifikant del av de migrerende sexarbeiderne som er utsatt for menneskehandel, tvang og overgrep. Med andre ord: Ufrivillig sex er et svært viktig moment i denne debatten. Hadde det vært 1 av 1000, så kunne vi kanskje ansett overgrep som et mindre viktig moment. Det er opplagt ikke tilfelle.
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke å innrømme det men jeg begynner å komme til enighet med deg nå... ufrivillighet blant sexarbeidere er dessverre et betydelig moment i debatten. Ufrivillige horer utgjør heldigvis ikke majoriteten slik du ganske bastant hevdet innledningsvis, men de er heller ikke en så ubetydelig liten minoritet som jeg skulle ha det til.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor skriker du sånn? Jeg har jo ikke påstått at rusmisbrukerne utgjør majoriteten. Jeg har skrevet at de utgjør omlag en sjettedel av markedet, noe du faktisk siterer meg på. Så hvorfor hevder du at jeg endrer fokus? Jeg har sagt at det er grader av frivillighet. Og jeg har brukt narkomane som eksempel på folk som selger sex "frivillig", men som egentlig ikke vil. De utgjorde da en sjettedel av markedet i Norge på den tiden rapporten ble utarbeida. Hvis du legger til den signifikante delen av migrerende sexarbeidere som er ofre for menneskehandel i klassisk forstand, så ser du at nok et segment av det frivillige markedet ikke er så frivillig likevel.
Vis hele sitatet...
Jeg skriker sånn fordi du har uttalt deg på en pompøs og bedrevitende måte tidligere i tråden. Og jo, jeg vil fortsatt hevde at du har endret fokus. I starten av tråden var påstanden din "majoriteten av prostituerte er tvunget til det, enten direkte eller indirekte." Dette har du senere moderert til "en betydelig andel av prostituerte er tvunget til det", noe som er langt mer riktig. Dessverre.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Vi har hatt en tidligere eskorte uttale seg i denne tråden, og hennes personlige erfaringer var ganske godt i overensstemmelse med mine standpunkter: Det er mange som later som om de er frivillige og digger det, men det gjørde fordi det er slik de tjener mest penger. Og når de har en mulighet til å komme seg ut av det, så gjør de det.
Her er et interessant innlegg over samme lest.
https://www.aftenposten.no/meninger/...m#.Us8W4rRdAyd
Vis hele sitatet...
Det er kjipt å høre historier fra prostituerte som ikke trives med yrket sitt... det mener jeg helt oppriktig! Men så lenge de selv har valgt å selge sex så mener jeg at de bør kunne gjøre det under lovlige omstendigheter på bordell slik at de kan ta ut lønn på lovlig vis, betale skatt og bidra til samfunnet, bygge opp pensjon, ta boliglån og komme seg videre med livet sitt, og ikke minst bli testet for kjønnssykdommer og beskyttes mot voldelige kunder.

Åssen man skal forhindre menneskesmuglere fra å importere desperate jenter til Norge om prostitusjon blir lovlig her, det har jeg dessverre ikke noe godt svar på.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er en langt mer fruktbar diskusjon. Det kan endog være at det ville være det beste, rent juridisk. Jeg vil fortsatt mene det er galt å handle sex av ufrivillige prostituerte, selv om det godt kan være at det juridisk mest fornuftige er legalisering. Dersom du føler for å hjelpe de, så kan du fint gjøre det på en måte som ikke samtidig utnytter de seksuelt.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er moralsk galt av menn å handle sex av ufrivillige prostituerte. Men jeg mener også at det er moralsk galt å tvinge de frivillige horene der ute, uansett om de utgjør majoriteten av prostituerte eller ei, til å måtte gjøre det ulovlig.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor skriker du sånn? Når du repeterer det sånn, så virker det som om jeg bevisst har ignorert det du skriver. Du har én kilde nå, men det hadde du ikke da jeg spurte. Er det slik at fordi det finnes en ti år gammel artikkel fra ABC-nyheter som omhandler en like gammel BBC-artikkel som omhandler et forskningsprosjekt fra Londons migrerende sexarbeidere, så har du kategorisk belegg for alle dine påstander, og alt jeg sier er skutt i filler? Come on. Selv koranhumpere pleier å være marginalt mer ydmyke, og de har i det minste den fordel at de oppriktig tror kilden deres er skrevet av Gud.
Vis hele sitatet...
Fair enough, kilden min er ikke den atombomben av et argument jeg fremstilte den som. Vi vil begge to tjene på å være litt mer ydmyke og roe ned spissformuleringene våre et par-tre hakk.