View Single Post
Jeg synes denne tråden har sporet av litt, men at det er bra å få belyst flere sider av en kompleks problemstilling.
Når det gjelder trådtittel, mener jeg at spørsmålet allerede er besvart flere ganger, forholdene i Øst-Europa er for dårlige med hensyn til de som prostituerer seg, til at det kan sies være moralsk forsvarlig å kjøpe sex fra prostituerte i Øst-Europa.
Med andre ord, nei, det er ikke greit å kjøpe sex på guttetur i Polen/Øst-Europa.

Når det kommer til spørsmålet om hvor vidt det i det hele tatt er greit å kjøpe sex, mener jeg at dette er et litt vanskeligere spørsmål å besvare.
Blant annet fordi jeg tror at sex er et så sterkt menneskelig behov, at det alltid vil finnes en etterspørsel for salg av sex.
Jeg har mens denne tråden har pågått forsøkt å se for meg et scenario, der kjøp og salg av sex er lovlig og gjøres under forhold som er så trygge som overhode mulig for alle involverte parter.
Men, jeg lander så langt på, at selv om alle forhold lå til rette for at kjøp og salg av sex skal kunne foregå under ordnede forhold, vil det fortsatt finnes et svart marked der kjøp og salg av sex foregår under alt annet en ryddige forhold.

Min holdning er fortsatt, i den grad vi ikke klarer å bli kvitt kjøp og salg av sex, at målet må være å gjøre det tryggest mulig for de som selger sex.
Hvorvidt det er moralsk forsvarlig å kjøpe sex, er jeg fortsatt litt usikker på, men da kun i tilfeller der den som selger sex gjør det på tross av andre mer sosialt aksepterte alternativer, og av eget ønske (som ikke er forankret i forvrengt selvbilde som følge av å ha blitt seksuelt misbrukt eller annet).
Likevel synes jeg argumentene for usikkerheten rundt eventuelle senskader er for viktige til å se bort i fra, og kombinert med usikkerheten rund bakgrunnen for hvorfor vedkommende selger sex, synes jeg totalt sett at det å kjøpe sex ikke kan forsvares moralsk sett.


Når det gjelder å ivareta de som prostituerer seg på best mulig måte, er jeg usikker på om lovverket slik det er utformet i dag er den beste løsningen (en artikkel i Aftenposten som stiller tilnærmet samme spørsmål).
Jeg synes som tidligere nevnt at det er bra at det ikke er forbudt å selge sex, men jeg er usikker på om et forbud mot kjøp av sex er det som gir best mulig forhold for de prostituerte.
At det å kjøpe sex er forbudt, fører til at alt salg av sex må skje mer eller mindre i det skjulte.
Nå må jeg ærlig innrømme at jeg ikke vet hvor høyt prioritert det å arrestere mennesker for kjøp av sex er i politiet, men jeg klarer ikke å se at lovverket slik det er i dag, fører til tilstrekkelig redusert risiko for de prostituerte.
Jeg mener ikke at en lovendring som åpner for fri kjøp og salg av sex er veien å gå, jeg vet ikke hva som er den beste løsningen, men jeg tror vi må se på andre løsninger enn den vi har i dag, og ikke minst, lytte til de som er prostituerte og hva de tror/vet kan gjøre deres hverdag tryggere.

Det finnes også legitime grunner for å ønske å kjøpe sex, uten at jeg på noen måte mener at det skal veie tyngre enn andres rett til å slippe å måtte selge egne kropp.
Det jeg vil frem til er at selv om hverken det å ha sex og eller få barn er en menneskerett, er likevel driften til forplantning (å ha sex med noen) en såpass stor del av det å være menneske, at det er forståelig at noen er villig til å betale for sex.
Jeg tror det er en ganske stor del av befolkningen som av forskjellige grunner ikke er i stand til å skaffe seg en sexpartner på tradisjonelt vis. Jeg tror derfor det kunne vært samfunnsnyttig om prostitusjon havnet under helse og omsorg, men klarer ikke helt å se for meg hvordan det skulle gjennomføres i praksis.
Sex på blå resept for eksempel, tror jeg kanskje er å strekke det litt langt igjen, men kanskje noe et sted i mellom dagens løsning og at man kan gå til legen å få resept på sex.


Tl;dnr:
Etter mitt syn er det ikke greit å kjøpe sex, da forholdene rundt kjøp og salg av sex gjør det umulig å vite sikkert at man ikke påfører vedkommende skade ved å kjøpe sex av den som tilbyr salg av sex.
Sist endret av Veggen; 27. april 2019 kl. 17:50.