View Single Post
I78
Sitat av bennnern Vis innlegg

*pi:
Synes du er alt for kategorisk når du slår fast at prostitusjon må føre til en psykisk belastning i ettertid. Hvor lenge etterpå er det snakk om? Er det 10, 20 eller 30 år kan jo personen med en viss sannsynlighet dø, få demens eller lignende som gjør at personen ikke får belastningen du beskriver. Hvorfor kan ikke mangelen på psykiske ettervirkninger vare hele livet ut?
Vis hele sitatet...
Det mener jeg ikke. Det er jo heller ikke særlig viktig for spørsmålet vi diskuterer, som du også sier over her. Det er ikke alle som får psykiske ettervirkninger av vold eller voldtekt heller. Noen takler helt greit det mange andre ikke takler, det kommer an på ting som genetiske faktorer, mestringsstrategier lært i oppveksten, støtteapparat rundt seg, tilleggsbelastninger osv. Jeg tror sånn sett ikke at prostituerte som gruppe har bedre forutsetninger enn snittet for å takle det, sånn alt i alt. Men selvsagt, det finnes helt sikkert solskinnshistorier. Beklager hvis jeg har fremstått kategorisk, det er nok fordi jeg finner disse unntakene fundamentalt uinteressant for problemstillingen. Jeg vet heller ikke om det er et veldig overbevisende argument at noen kan være heldige å dø før senvirkningene slår inn, for å si det sånn.

Et premiss jeg kanskje bør presisere tydeligere, er at du ikke kan vite om den du kjøper sex av tilhører den ene eller den andre kategorien. Hadde du visst det, kunne du gått etter solsskinnshistoriene, om det er en eller førti prosent av dem. Men det tror jeg ikke at du kan, ikke bare fordi vedkommende åpenbart ikke vil svare ærlig på det spørsmålet, men også fordi vedkommende selv ikke kan vite det. Det er jo en ulempe ved senvirkninger.
Sist endret av *pi; 14. april 2019 kl. 17:11.