View Single Post
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Det tror jeg er ganske allment anerkjent. Det er verre å bli befølt mens du sover enn å bli tegnet bart på. Det bare er det. Selv om det rent fysisk er omtrent like invaderende. Folk får traumer av å bli presset til seksuelle handlinger som de ikke får av å bli presset til andre handlinger, selv om de kommer fra det uten en skramme rent fysisk.
Vis hele sitatet...
OK. Problemet blir da at vi tydelig har beveget oss inn i anekdotisk territorium. Grunnen til at jeg spurte var fordi jeg håpte på mer enn anekdoter, noe jeg tror er vanskelig å produsere. Ta ditt eksempel: Om du blir tegnet i ansiktet mens du sover, så finner du ut av at det har skjedd og det blir verre. Om du også får vite at du er blitt befølt blir det verre, men da veier du et overgrep opp mot en dårlig practical joke. Det blir vanskelig å finne balanserte eksempler å sammenligne, for vi prater om epler og pærer. Det virker ikke lett å skulle kvantifisere og systematisk sammenligne lidelse, men om det fantes slik forskning skulle jeg gjerne lest den.
Selv vender jeg oftere mentalt tilbake til voldelige situasjoner, som da jeg ble tvunget opp i et hjørne og ble fortalt om hvor forbannet den fulle personen ble av at jeg eksisterte og at jeg skulle få bank, enn da jeg var innesperret med en utilregnelig psykisk syk mann som hadde listet seg etter meg, kom tett oppi meg, slik at jeg kjente pusten hans på ansiktet mitt da han ville vite om jeg hadde lyst på ham. Jeg fikk riktig nok ikke bank og jeg ble ikke utsatt for et overgrep, men de var begge alvorlige krenkelser. Mitt inntrykk er at det er vanskelig å generalisere. Jeg har utallige ganger sett hva både vold og seksuelle overgrep gjør med folk, og det er et stort spenn av vonde reaksjoner i alle tilfeller.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er fullt mulig å utvikle denne type skille mellom handling og følelser. Det er et veldig effektivt forsvar, men en potensielt svært kostbar strategi på lengre sikt.
Vis hele sitatet...
Ja, det tror jeg på. Å disassosiere er en kjent forsvarsmekanisme, og den dukker vanligvis ikke opp i glade situasjoner. Om man må gjøre det hver gang man utfører en jobb, så er det noe i veien. Dette bidrar til det umoralske ved prostitusjon, fordi du ikke vet om den prostituerte kan velge bort jobben eller har slike reaksjoner til jobben. Det holder derimot dessverre ikke til å kategorisk si at sexarbeid er verre enn annet arbeid, for det er ikke gitt at alle opplever det slik. Jeg sier dessverre fordi enkelte dermed vil kunne innbille seg at de vet om den luksusprostituerte som de kan nytte uten å utnytte. Derfor mener jeg det er viktig å finne bedre argumenter.
Jeg leste derimot Dongerinos påstand mer som at det også innbefattet ham selv og mange andre, samt at dette skulle være en normal måte å forholde seg til sex på. Det vil jeg si er en suspekt påstand.

Sitat av *pi Vis innlegg
Dette er noen av kostnadene av det jeg snakker om i forrige avsnitt. Skulle jeg gått nærmere inn på hvorfor jeg mener det, ville det være av anekdotisk karakter, og dessuten, for å være helt ærlig, litt for personlig. Jeg beklager, for dette poenget ditt hadde egentlig fortjent et bedre svar.
Vis hele sitatet...
Det synes jeg er helt i orden, uten at det er slik at jeg er uinteressert i hva som har skjedd deg og andre. Jeg tror bare ikke at de er verdt det å utlevere seg slik. De som ønsker å kjøpe sex lar seg nok ikke overbevise av anekdoter (i hvert fall ikke om man ikke blir veldig personlige med hver enkelt av dem.)