View Single Post
Hm, muligens det funker ja Bruflat?

Ellers så kan jeg meddele at jeg er i gang med å bygge ei kolonne. Blir ei VM kolonne.
Har i dag bygget "armen" til den. Den ble bygget i kobber pga av kobberens positive bivirkninger på spriten.
Tok og myk-loddet hele armen, og det gikk lekende lett. Til tross for at jeg aldri har loddet før

Har også bestilt meg noen sett med TriClamps, pakninger til disse og et 3 KW element som skal monteres i kokekaret.

Så imorgen skal jeg dra rundt til diverse rørleggerfirma for å spørre om de har noen kasserte varmtvannsberedere som jeg kan få til "grill" prosjektet mitt
Planene er å ta en 200 liters bereder, for kappe den i to og halvere volumet, slik at jeg får et kokekar som rommer rundt 110 liter.

Skal også se om jeg får bøyd meg refluxspiral. Noen som har gjort det? Planen er å bruke et 5 meter langt kobberør med en tykkelse på 6 mm. For så å få den komprimert til rundt 35 cm lang.
Er litt usikker på hvordan jeg går frem for å bøye denne, så om noen har tips til dette, kom med dem

Slik ble "armen" seende ut:


Da har jeg kveilet opp reflux spiralen. Fant et 1" rør som jeg la kveilene rundt. Endte opp med en lengde på 34 cm og en OD på litt over 1 1/2". Tror det blir greit med tanke på OD/ID.


En annen ting, jeg har jo kjøpt et 3 KW element. Hvordan bygger jeg effektregulator, slik at jeg kan slå det ned til 2 KW?
Vil det f.eks funke med denne? Ser den er ratet til 2.2 KW, men er det mulig å kople slik at jeg kjører uten den, for så og regulere ned effekten til 2 KW, eller vil det ta livet av den?