Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Analogien er ikke helt treffende. I stedet for å si "Nå har jeg tenkt til å skyte deg." må du si "Flytt deg, jeg skal ha tak i han som står bak deg, fordi han kaster håndgranater mot familien min hver eneste dag." Om personen da hopper foran når du skyter for å beskytte håndgranatkasteren, og du er klar over at enkelte gjør dette, i hvor stor grad kan du da bebreides? Det er ikke et retorisk spørsmål, men et faktisk et. Hvordan bør du veie risikoen for sivile tap mot det legitime målet med å ta håndgranatkasterne og deres utstyr? Er de som hopper foran å anse som ikkestridende? Dette er spørsmålene man må stille. Og de som mener at du bare bør la håndgranatkasterne fortsette å kaste fordi de har så dårlig kastearm at de bare treffer en gang i blant er i mine øyne omtrent like på villspor som de som mener du bare bør gå klin bananas, skyte helt vilt og direkte henrette alle som kunne tenkes å stå i veien.
Vis hele sitatet...
Er enig i at analogien din er mer presis, men som du selv sier, Israel er klar over at dette skjer, så hvor sivilisert det er å fortsette bombingen da, er jeg ikke så sikker på. Nå er jeg som sagt motstander av alle former for krig, og ser ikke på noe som helst måte Hamas som en uskyldig part, og jeg har fortsatt tilgode å se at krig er en god måte å løse konflikter på.

Jeg ville med mitt tidligere innlegg prøve å vise hvordan det kan oppfattes av palestinerne, men krig er uansett hvordan jeg vrir og vrenger på det, en dårlig måte å bli enige på. Så lenge man dreper motstanderne sine, vil det alltid være noen som ønsker hevn, så sant man ikke utsletter all motstand, men det er vel det begge parter av konflikten ønsker, og da har jeg vanskelig for å se for meg noe som ligner en fredelig løsning, men jeg forstår at palestinerne ikke bare legger seg flate og lar Israel holde på som de gjør. På samme måte som jeg forstår at Israel ser det som nødvendig å svare på angrepene til Hamas, og sånn fortsetter det.