View Single Post
FemaleRookie
Trådstarter
61
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva med enkle ting som legebesøk, tannlege etc? Ofte vil det føre til ein dag borte fra jobb om ein skal basere seg på kollektivtransport, eller ein time om ein har bil. Du er avhengig av bil i heilt anna grad enn i dei norske storbyane.

Jo, det er dyrt. Før du har flytta den en meter koster den deg 10000 i året (årsavgift + forsikring) - og det er om bilen er gratis. Koster bilen 100k kan du legge på 10 til før du har flytta den ein meter. Men det er poenglaust å diskutere - eg sette opp eit reknestykke i innlegget, og du kan peike på kva i det reknestykket du er ueinig i. Min konklusjon er at med moderat bruk så koster det deg fort 50k i året å ha bil.

Så eg står på påstanden min om at du kan finansiere bortimot ein million ekstra i gjeld om du ikkje har bil. Om du er ueinig så får du komme med eksempel.
Vis hele sitatet...
Joda, ser den. Men greit, la oss ta to familier (2 foreldre+1 barn) som begge har bil til 100k.
V. boligutgifter har familie 1 husleie på 6000kr, mens familie 2 har husleie på 13.000. Da snakker vi 84.000kr i forskjeller. Det er ekstremt mye sett ut i fra at begge familiene da er på undersiden av medianen/gjennomsn.inntekten.

Hvis en stor andel familier lever under en av disse to alternativene blir der dermed ganske skjeve tall i forhold til definisjonen av "fattigdom"

Er fremdeles ikke enig i at bil er så dyrt som du skal ha det til. Hvis en familie som bor på landet kjøper bil til 50.000kr med oppsparte midler (dvs, ingen lån), så koster det totalt ca 25.000kr i året å ha bilen, samt bruke den. (Forsikring 600 x 12 = 7200, Bensin 1000kr i mnd (0,5 l mila = 120 mil i mnd), Årsavgift ca 3500kr, = TOTALT 22.400. Dette utgjør 1800kr i busskort/kollektivtransport, og vil kanskje ikke engang dekke for begge foreldrene.. kanskje bare den ene. Flere i Oslo-området må betale for flere soner, og da snakker vi fort 1900kr i mnd for 1 kollektivkort.