View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Jeg er helt uenig.

1) Man MÅ jo ikke ha bil på bygda. Ofte er det et lite tettsted med gangavstand til både skole, butikk og barnehage.
Vis hele sitatet...
Kva med enkle ting som legebesøk, tannlege etc? Ofte vil det føre til ein dag borte fra jobb om ein skal basere seg på kollektivtransport, eller ein time om ein har bil. Du er avhengig av bil i heilt anna grad enn i dei norske storbyane.
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
2) Dessuten er det ikke dyrt å ha bil. Jeg har selv hatt bil og synes ikke det koster mye. Vi snakker ikke mange tusenlappene hvertfall. Si at en familie på bygda kjøper en grei og driftssikker Corolla som tar 0,5l mila.. Det vil i den store sammenheng være meget økonomisk. Dessuten er det som oftest ikke mye bompenger i utkantene.
Vis hele sitatet...
Jo, det er dyrt. Før du har flytta den en meter koster den deg 10000 i året (årsavgift + forsikring) - og det er om bilen er gratis. Koster bilen 100k kan du legge på 10 til før du har flytta den ein meter. Men det er poenglaust å diskutere - eg sette opp eit reknestykke i innlegget, og du kan peike på kva i det reknestykket du er ueinig i. Min konklusjon er at med moderat bruk så koster det deg fort 50k i året å ha bil.

Så eg står på påstanden min om at du kan finansiere bortimot ein million ekstra i gjeld om du ikkje har bil. Om du er ueinig så får du komme med eksempel.
Sist endret av vidarlo; 18. november 2015 kl. 21:47.