View Single Post
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg har søkt rundt om kring på forumet, og trass mange liknende tråder fant jeg at ingen av dem var noe særlig egnet for meg å bygge videre på.

Uansett, jeg ser etter noen bøker som passer innenfor visse kriterier. Dere som leser kriteriene og mener dere vet om en bok kan passe vil jeg helst at kun skal svare om dere har lest verket selv. Jeg kan nemlig finne på å spørre videre

Språk:

Engelsk eller Norsk er de eneste språkene jeg behersker så godt at jeg vil kunne ha en god leseopplevelse, husk å oppgi hvilket språk du leste boken på! Det er også slik at jeg ofte kunne tenke meg å lese en bok på originalspråket, så er den skrevet på engelsk er det også viktig informasjon, da ville jeg helst lest den på Engelsk. Er den oversatt fra Polsk er Norsk er norsk fordelaktig, er forfatteren Norsk er Norsk det selvsagte valget.

Sjangre:

Jeg er noe lei av alt som heter sakprosa og alikevel har jeg lovt meg selv å lese en hel del sakprosa i måneden foran meg. Jeg leter altså etter skjønnlitteratur.

Det jeg liker best som regel er typisk:
Fantasy - Alt av Tolkien, Jonatjan Stroud, Philip Pullman etc.
Sci fi - Har ikke lest noe sci fi, regner bare med jeg liker det.
Spionasje, Krig - Jan Guillou er vel den beste representanten, og liknende.
Morsomme reiseskildringer - Bill Bryson er min favoritt, Paul Theroux har også skrevet en bok om togbaner jeg har lest.

Meg:

Skal man kunne anbefale en bok til noen bør man vite litt om vedkommende, så jeg har plukket ned det viktigste jeg kommer på.

Det aller meste av det som svermer rundt det jeg skrev under sjangre eter jeg, men jeg ser etter de perfekte bøkene Som person er jeg interessert i teknologi, politikk, fantasier og alt som kan pirre nysgjerrigheten min på et høyt nivå. Det burde gi en slags ide om hva jeg liker. Det som ofte er viktig i bøkene er språket, språket kan ofte være viktigere enn handlingen og jeg har ofte lest relativt kjedelige bøker som er bra lesing nettopp på grunn av språket. Eksempel er "Den Store Togbasaren" av Paul Theroux som handler om en tar tog rundt omkring. Ikke noe spesielt skjer med ham, alt går fint egentlig. Men språket og observasjonene som blir gjort er så mektig geniale at jeg satt naglet.

Jeg blir veldig glad for svar, og om noen syntes de likner litt på meg kan jeg selvsagt anbefale den andre veien.