View Single Post
Trådstarter
23
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg siterer meg selv fra den forrige lignende tråden da ingen løste gåtene jeg kom med der: https://freak.no/forum/showthread.ph...94#post3359294
Vis hele sitatet...
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Jeg tror også du har glemt å nevne at alle slavene har grønne øyne, mens alt annet er likt? Poenget med gåten er jo at slavene får ny informasjon når de får vite at minst én har grønne øyne? Dersom 50 har grønne øyne og 50 har blå øyne, er det ingen ny informasjon tilgjengelig for slavene.

Løsningen dersom alle har grønne, kan forenkles ned til to slaver, A og B.

Dersom A ser at B har blå øyne, vet han at han selv har grønne, og vil si dette til vaktene påfølgende midnatt. Dersom B derimot har grønne øyne, kan A fremdeles ikke vite at han har grønne øyne, og vil dermed ikke si noe påfølgende midnatt. Dette gjelder også A, så dermed vil begge to gå til vaktene dag 2 og si at de har grønne øyne. Med hundre slaver, vil man med samme logikk måtte vente hundre dager, før alle går til vaktene.

Hva er så den nye informasjonen? La oss ut utgangspunkt i tre slaver:
A, B og C. Alle har grønne øyne. A vet dermed at minst en slave har grønne øyne. A vet også at B vet at minst en slave har grønne øyne, fordi både A og B kan se C. A vet derimot IKKE at B vet at C vet at minst en slave har grønne øyne, fordi A og B ikke kjenner sin egen farge. Med den nye informasjonen, vet A dette.


Denne her er litt morsom:

Sist endret av ebbenebs; 14. april 2017 kl. 20:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.