Tråd: Smugle-plan
View Single Post
Mange synsere, lite fakta om båtsmugling. Værelementet så jeg var nevnt, å det er betydlig i nordsjøen. Jobber her selv og det er svært få dager i løpet av et år jeg hadde funnet på å seile her med fritidsbåt. Kystvaktens hovedfokus er nordområdet. Ligger mer botpenger i tjuvfisking en smugling ;D Dette kan man lett sjekke ved å søke opp de forskjellige operative kystvaktbåtene sin posisjon via marinetraffic.com. Alle fartøy som seiler uttom 12 nautiske mil og er over 15 fot (?Noen mindre lovendringer har kommet siden jeg tjenestegjor på den gråe ulv?) er pålagt å vere utstyrt med AIS(radarposisjoneringssystem) og VHF/MF. Dette er forholdsvis dyrt utstyr. Skal du krysse skagerakk er det selvmord da sjangsen for kontroll enten en av de indre KV båtene, politibåten, tollbåten eller tollvesenet i land er større. Om jeg var trygg på båten hadde vestlandet blitt valget! En annen mulighet som definitivt er undervurdert er vår kjære fiskerike kystlinje som tiltrekker seg profesjonelle fiskere fra hele verden. Båter steamer til norskekysten fra mange europeiske land som oftest med tomme lasterom. Desse gutta er kanskje de mest drevne innen smugling av fisk ut av Norge og kan alle triks i boken. Kontroll av båten skjer alltid i det den skal forlate Norsk sone. Isteden for å bruke tid på å sette deg inn i "sjølivet", betal en skipper til å gjøre hele jobben for deg. Jeg er rimelig sikker på at de ikke er vanskelig å be! Forøvrig er jeg forbauset over tunnelsynet sørover! Russland er et land der tilgangen på shady stuff er størst, kombinert med hyppig skipstrafikk med fartøy av alle typer som må gjennom norksekysten. Bli kjent med en matros som ikke har noe imot å kaste en bag over rekka en bestemt plass