Tråd: Smugle-plan
View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Alle har meldeplikt til kystvakten når du kommer inn i norsk farvann. Om ikke blir du hvert fall stoppet. De tar vurdering om båten kansje er risiko for enten det ene eller andre.

Ta danskebåten og dump det over bord med GPS-sender på natten. Ha folk i båt nærmt land som plukker den opp.


Vis hele sitatet...
Det er ingen meldeplikt for fritidsbåter i Norge, med mindre du har varer til fortolling ombord. Kort fortalt er meldeplikten ved tollpliktige varer slik at du ikke kan påstå at du var på vei til å fortolle dem.

Vi har aldri blitt stoppet av kystvakten etter å ha kommet fra Danmark og Sverige med privatbåt. Jeg vet om flere som har blitt stoppet, men da har de bare spurt hvor de har verdt og hvor de skal. Ingen kontroll.

Nå skal det også legges til at tollerene ikke er helt idioter heller, så du kan like godt bli plukket ut i tilfeldig kontroll på vei inn på danskebåten, nettopp av den grunnen du nevner her.

Kort fortalt, selve turen mellom f.eks. Danmark og Norge er det jeg ville bekymret meg minst for, men å blande seg inn i de kriminelle nettverkene, både i Norge og utlandet utgjør nok en langt større risiko, både for å bli tatt og for egen helse.