View Single Post
Lvl 5 Taskenspiller
159
Sitat av Batabusa Vis innlegg
https://www.regjeringen.no/no/dokume...-mv/id2526572/
HVORFOR? Skal vi fornedrige dem? Er vi redd for at de skal smugle dop? Er vi redd for bomber?
Vis hele sitatet...
"...med det formål å avdekke identitet, reise-
rute eller andre opplysninger av betydning for utlendingens sak, herunder om utlendingen kan ut-
gjøre en sikkerhetstrussel. Visitasjonen kan også ha som formål å avdekke eventuelle opplysninger
om menneskehandel eller menneskesmugling."

Dette er argumentasjonen de bruker.
Videre står det:
"Det er ikke anledning til avkledning
av plagg som gjør at ordinær truse og bh blir synlig."
Jeg stusser på formuleringen, da dokumentet først gir inntrykk av at dette er grensen,
men litt senere åpnes det for at politiet kan utføre full avkledning likevel:
"Ved mistanke om at utlendingen skjuler opplysninger eller gjenstander av betydning,
kan politiet ut fra samme formål som angitt i første ledd iverksette undersøkelse på person.
Dette kan omfatte fullstendig avkledning og besiktigelse av kroppen, men kan ikke omfatte
fysisk kontroll av kroppens hulrom."

Det var likevel betryggende å lese dette:
"Kontrollen skal foretas så skånsomt og hensynsfullt som mulig og på en minst mulig
krenkende måte."

Jeg kan legge til at dette er et høringsdokument, som blir sendt ut til en lang rekke med instanser, f.eks: barneombudet, Datatilsynet, Likestillings- og diskrimineringsombudet, Amnesty international, anti-rasistisk senter, flykningehjelpen, NOAS... the list goes on. Jeg tar det for gitt at forslaget skal gjennom flere runder før noe som helst vedtas.