View Single Post
ArbeidsledigProletar
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Ok, å flytte penger mellom ulike budsjettposter er ikke nødvendigvis en 1:1 utveksling. Men som anonym_bruker påpekte: hvis vi skal øke en budsjettpost må vi nødvendigvis redusere en annen. I teorien kan staten Norge ta imot 1 million flyktninger, men da må vi også redusere andre utgifter betraktelig. Når du hevder at den eneste grunnen til at vi ikke hjelper flere er at folk er egoistiske jævler, så tenker jeg at det er legitimt å spørre deg hvordan du, på en uegoistisk måte, ville finansiert en betydelig økning i budsjettet for innvandring.

Min påstand: det er lett å si at vi har råd til økt innvandring, flere lærere i skolen, flere varme hender i eldreomsorgen osv. Det er vanskeligere å si hvilke grupper man vil nedprioritere for å finansiere disse prioriteringene. Tar du utfordringen?
Vis hele sitatet...


Jeg har jo nettopp forklart hvordan det er for meg, som lekmann håpløst å kunne svare på så svarthvitt på spørsmålet. Det blir så dumt. Jeg har ikke langtidsanalysene til departementene eller komplett oversikt over Norges inntekter og utgifter. Ikke orker jeg å engang prøve å sette meg dybt nok inn i det til å kunne gi et godt svar. Det er i mine øyne en stråmann i diskusjonen.
Dessuten så blir det litt dumt, pengene som går til innvandring vil jo blø over i flere budsjetter. Disse menneskene skal gå på skole, benytte seg av helsevesenets tjenester, kjøre bil, leve et liv. De vil flytte penger rundt i samfunnet som alle andre.

Men at vi har handlingsrom for å bruke mer penger på innvandring er jeg ikke i tvil om.

Men om du MÅ ha et svar, så mener jeg at vi kan heve skatten for de mest privilegerte.