View Single Post
Trådstarter
76
Sitat av Vale Vis innlegg
Takk for en interessant og inspirerende historie. Selvsagt fikk jeg enda mer lyst til å oppleve ayahuasca etter å ha lest den
Om du, før du reiste, hadde visst det du vet i dag om oppholdet i Peru, hadde du da gjort noe annerledes? Hadde du forbredt deg på en annen måte enn det du gjorde? Jeg tenker både av praktisk og mental art...
Du forteller at du leste mye om aya før du reiste. Ser du på dette som en fordel, eller er det en fare for at man blir forutinntatt og at man kanskje blir skuffet når reisen ikke blir det man tror på forhånd?
Ville du anbefale folk å ha en spesiell diett, og kanskje forsøke å slutte med ymse rusmidler, før en slik tur? Kanskje seansene blir lettere da?

Jeg ser også at du har planer om reise ned igjen for et lengre opphold.... Hva har du for planer da? Den første norskregistrerte ayashaman? Jeg skjønner i alle fall at du ikke er ferdig med reisen enda
Vis hele sitatet...
Bra spørsmål!
Hvis jeg hadde reist ned igjen med de kunnskapene jeg har nå ville jeg kanskje prøvd å gå på en slags mini-diett kanskje en uke før jeg reiste ned, ingenting rusmidler, ingenting sex, ingenting gris og ingenting sterkt krydder.
Det hadde også vært en fordel å hatt kanskje litt erfaring med meditasjon, kun for å kunne klare å slappe av lettere. Jeg stresset litt i begynnelsen med å klare og slappe av.
Når det gjelder kunnskapen min hadde det sannsynligvis vært mye kulere å ikke visst noe på forhånd, men jeg måtte selvsagt lese en del om det for å få lyst i det hele tatt til og reise ned.
Den største feilen jeg gjorde, og en feil de fleste sikkert gjør er å forvente altfor mye. Jeg forventet en bråere og mer drastisk forandring. Steve Beyer sier at vi i vesten har en tendens til å forvente det han kaller the pink neon buffalo. Det vil si, vi vil ha noe ekstremt konkret med en gang, noe som faktisk ikke alltid er tilfelle. Det skjer faktisk med mange at det tar tid før man begynner å se noe under ayahuasca seremoniene.
Jeg hadde jo en stor nedtur i begynnelsen da jeg ikke så noe spesielt, ihvertfall i motsetning til kompisen min. Jeg synes dette var kjipt, og det var til tider frustrerende, men etterhvert kom det såpass med følelser at jeg glemte helt av dette med å se ting.
Jeg vil tippe at hvis man kutter ned på rusmidler, spesielt alkohol, så blir det kanskje mindre å spy/mindre som skal ut under detox, men folk flest har kanskje nok av andre ting som skal ut uansett :P
Dette temaet blir forresten snakket om i denne podcasten, du får nok et bedre svar på forberedelser fra den enn fra meg:
http://c-realmpodcast.podomatic.com/...18_50_59-07_00

Jeg reiser ned igjen i Januar og skal bli i 1 år og gå under opplæringen hos 3 av maestroene. Jeg har ikke alle detaljene klart enda, men sannsynligvis kommer jeg til å være i jungelen hele året.
Det er mulig at et par kompiser blir med ned og blir i noen uker i begynnelsen av Januar, hvis noen andre har lyst til dette er det bare til og henge seg på, budsjett for 3 uker er totalt ca 20 000.

Sitat av ki1roy Vis innlegg
veldig bra lesning! jeg driver et slags selvstudium for å finne ut mer om bruken(bl.a. medisinsk) av de vanligste plantene i norsk flora, så dette var meget interessant fikk lyst til å dra til søramerika for å lære av shamanene, håper bare det går an, for jeg er dame. og vanligvis pleier desverre shamanisme å være forbeholdt menn. vet du noe om det?
Vis hele sitatet...
Hos de jeg var hos var ikke dette kun forbeholdt menn, jeg vet at det har vært ei fra sør-afrika hos dem i 6 måneder som lærling. En av de tre maestroene til han fra England som var der i 6 måneder var ei gammel dame. Så ikke la deg hindre av at du er dame ihvertfall! Faktisk så har jeg hørt enkelte som sier at ayahuasca foretrekker å jobbe med damer fremfor menn
Jeg holder forresten på å lese Norsk folkemedisin av Per Holck, den har en grei liste med norske planter som har blitt brukt til medisinske formål opp igjennom årene, kanskje er den av interesse