View Single Post
For rundt en og en halv uke siden ble jeg stoppet av politiet rett etter jeg hadde kjøpt noen gram hasj. De sa de stoppet meg fordi de mistenkte at jeg var ruset da de mente jeg kjørte vinglete(noe jeg mener jeg absolutt ikke gjorde), men jeg er temmelig sikker på at de visste hvor jeg hadde vært. Politimannen lyste meg i øynene med en gang og sa bestemt at han trodde jeg var rusa. Hadde på dette tidspunktet ikke røyker på over 24 timer, så var veldig klar på at det var jeg ikke. De fant baggen med hasj så godtok forelegget på stedet, og ble tatt med på legevakt for utvidede prøver. Alt dette skjedde mellom 22-01 på kvelden, og da hadde jeg ikke vært hjemme siden 0730 på morgenen, så kan forstå at jeg så ruset ut da jeg var veldig sliten. Godtok ikke førerkort beslag, så burde få svar på dette innen litt over en uke.

Så til poenget. I avhøret de tok av meg presterte jeg å innrømme at jeg røyker et par ganger i uken. På dette tidspunktet hadde jeg ingen anelse om at politiet kunne ta fra meg førerkortet basert på disse uttalelsene, så jeg tenkte ikke noe mer over det. De siste dagene har jeg søkt meg opp på lignende saker og lært om dette Edruelighets-prinsippet. Forstår nå at jeg mest sannsynlig vil miste førerkortet i opptil et år(!!!) for å ha vært så dum at jeg var ærlig i avhør. Som sagt skjedde dette etter en nesten 13-timers lang arbeidsdag og jeg ville bare få det overstått så fort som mulig(ble også stoppet rett utenfor leilighetskomplekset så alle naboene kunne se det, noe som var ekstremt pinlig). Ville derfor bare få fortgang i saken.

Kan jeg ringe politistasjonen og trekke forklaringen jeg ga i avhøret, og vil det i det hele tatt ha noen som helst positiv påvirkning på utfallet i saken?

Om ikke, hva er den beste måten for meg å få kortet ned en evt tid fra jeg får svar til jeg kan søke om nytt førerkort? Har lest om folk som har mistet alt fra 3 mnd til 12mnd, så skjønner at dette er noe de gjør utifra skjønn. Planlegger å ta dette opp med advokat, men vil ikke bruke masse penger på dette før jeg vet hva jeg står ovenfor.

Har ikke røyket siden hendelsen og er villig til å pisse hos fastlegen så lenge som mulig for å få kortet tilbake, da det å kunne kjøre bil er mye viktigere for meg enn å røyke en joint på kveldstid etter jobb.

Ble skrevet i hui å hast da jeg straks skal på jobb så jeg beklager om det ble litt rotete. Håper noen som har vært gjennom det samme kan gi noen litt utfyllende svar. Om det er noe informasjon om saken som mangler kan jeg utdype senere. Takk på forhånd.