View Single Post
Sitat av knert1 Vis innlegg
Om du er evneveik eller ikke skal ikke jeg gå inn i en diskusjon rundt. Men alle stempler som dette er nedbrytende for en fruktbar diskusjon. Skal ikke nekte for det. Tror jokkerella prøvde å si at du skulle ha hørt på varsellampene dine og vært mye mere tilbakeholden og forsiktig da du fikk denne følelsen. Ble muligens for engasjert, men skal ikke uttale meg for mye da det virker som dere har snakket før.

Den gangen jeg virkelig ble skremt av hvor deilig det var å miste hemninger var på ungdomsskolen. Og det var alt for deilig, jeg tenkte på hvor deilig den dagen var ofte i 1-2 år etterpå. Hjernen ville virkelig ha mere. Var ikke abstinens eller avhengighet, men ett ekstremt sug og en slags "er det så deilig livet kan føles?" Og jeg visste med en gang at om jeg skaffet mere, ville jeg ende med å bli avhengig. Har blitt tilbudt og takket nei i ettertid, jeg husker så alt for godt at jeg gjentok for meg selv "aldri igjen, aldri igjen". Det var drit deilig, men dette måtte jeg aldri prøve igjen. Heldigvis hørte jeg på varsellampene som gikk og gikk i hodet mitt og forvandlet den beste dagen i mitt liv til min største advarsel noen sinne. Hemningsdempende rusmidler har avhengighetspotensiale fra en annen verden.

Tilbake til tobakk, K-Uche.
Jeg vil tørre å påstå at norsk legemiddelhåndbok er en bedre kilde enn ung.no. Selv om ung.no bruker begrepet rusmiddel løst sitter de ikke med full definisjonsmakt. Snus er nok en gang et tobakksprodukt og ikke klassifisert som noe rusmiddel etter norsk lovgivning. Paraplybegrepet narkotika handler veldig lite om hva du føler. Det er ikke noe som heter at nikotin og og alkohol føles mye mere ut som narkotika enn psilosybin. Narkotika pr ny definisjon er alt på narkotikalisten. narkotika pr gammel definisjon er sløvende eller bedøvende rusmiddel. Narkotika pr en eller annens personlige oppfatning er ikke verdt mere enn avføring, ingen vil ha det gratis en gang. Du må nesten forklare hva du mener på en helt annen måte.

At du visste du ville bli avhengig av snus som 14 åring da du prøvde det er ikke akkurat noe motargument mot jokerella sin påstand om at ingen veit eller planlegger å bli narkomane da snus pr definisjon fortsatt ikke er et rusmiddel og mest sannsynlig ikke har så mye med at du har brukt tyngre rusmidler å gjøre.

Håper ikke du tolker dette personlig og ha en fortsatt fin lørdag!
Vis hele sitatet...
Du argumenter for tobakk, jeg argumenterer for nikotin i snus og det er et rusmiddel for meg. Jeg ser riktignok at det ikke klassifiseres som et rusmiddel i norsk legemiddelhåndbok.

Ung.no pleier å være en sikker kilde, jeg betviler at de kunnskapsrike menneskene som skriver der gjør en så fatal bom som å påpeke at nikotin ikke er et rusmiddel hvis det overhode ikke kan oppfattes som det. Et par linker til som kanskje appellerer mer til deg:

https://no.wikipedia.org/wiki/Rusmiddel
https://sml.snl.no/rusmidler

Jeg kan sikkert finne flere kilder hvis jeg leter.

Personlig mener jeg at nikotin er et rusmiddel og jeg får støtte fra ung.no, wiki og det store norske leksikon, dette er ikke dårlige kilder, ung.no sitter ikke med definisjonsmakt per norsk lovgivning, men så kan man diskutere hva definisjonsmakt egentlig er. Det en stor mengde mennesker mener eller norsk lov? Jeg er sikker på at det finnes en stor mengde mennesker som mener at nikotin er et rusmiddel, noe jeg får støtte fra ung.no, wiki og det store norske leksikon på. Jeg definerer ord slik det passer meg så lenge jeg blir forstått, for jeg vil jo selvfølgelig bli forstått, men norsk legemiddelhåndbok og norsk lovgivning har ikke makt over hvordan jeg velger å ordlegge meg ei heller hvordan jeg definerer ord. Men du har rett per norsk lovgivning. NB! Les avsnittet lenger ned i innlegget hvor jeg takker deg.

Et rusmiddel defineres slik:

Et rusmiddel er et kjemisk stoff som kan påvirke sentralnervesystemet slik at personen opplever endring i psykiske og kroppslige funksjoner. For at midlet skal bli brukt som rusmiddel, må endringene enten umiddelbart kjennes tiltrekkende eller være slik at personen lærer seg til å like virkningen.

Det passer utmerket godt når jeg konsumerte nikotin.

Nikotin påvirket meg i så stor grad at det endret min adferd og jeg følte meg virkelig spaced out på en svært god måte når jeg inntok det de første årene. Noen helsekost varianter er per definisjon ikke rusmiddel, men det føles veldig likt til tider, når jeg prøvde Ashwagandha for første gang ble jeg faktisk ruset, det samme gjelder L-Tyrosin. En skikkelig "druggish" følelse, jeg ble sløvet ned til de grader og det føltes bra ut. Derfor sier jeg at jeg ble ruset av Ash og L-T, og de fungerte som rusmidler. Første gang jeg konsumerte L-T i store doser kunne det minne om en følelse av å trippe uten dypere innsikt og eufori, men selve trippefølelsen, faktisk.

Poenget mitt rundt nikotin og alkohol som mer narkotika enn psilocybin er at narkotika blir uglesett, derav skrev jeg "hvis vi ser på narkotika som noe farlig". Jeg definerer heller ikke nikotin og alkhol som narkotika, det skrev jeg også i innlegget du siterte.

Narkotika pr en eller annens personlige oppfatning er ikke verdt mere enn avføring, ingen vil ha det gratis en gang. Du må nesten forklare hva du mener på en helt annen måte.

Jeg ville vært forsiktig med å generalisere på den måten. Vi kan ikke vite at en person ikke en dag revolusjonerer det norske språk og definisjonen av narkotika og at den allerede i dag har en mer fornuftig måte å bruke ordet narkotika på. Kommunikasjon forandrer seg. Det er ikke sikkert norsk legemiddelhåndbok og norsk lovgivning er det mest fornuftige. Akkurat som norske narkotika lover er det som per norsk lovgivning er det mest riktige, vet mange av oss at det ikke på noen som helst måte er riktig.

At du visste du ville bli avhengig av snus som 14 åring da du prøvde det er ikke akkurat noe motargument mot jokerella sin påstand om at ingen veit eller planlegger å bli narkomane da snus pr definisjon fortsatt ikke er et rusmiddel og mest sannsynlig ikke har så mye med at du har brukt tyngre rusmidler å gjøre.

Nå skrev jeg i et annet innlegg at jeg forstod det ville gå skeis etter trøflene som ble konsumert i Amster. Men jeg forstod at jeg ville bli avhengig av nikotin første gang jeg prøvde det og Jokkerella skrev faktisk avhengig/narkoman. Husk også at TS etterspør stoffer og jeg svarte med at jeg visste jeg ville bli avhengig av stoffer første gang jeg prøvde snus.

Jeg tenker vi får være enige om å være uenige .

Men vil gjerne takke deg for at du ga meg innsikt eller var et ledd på veien til innsikt om at nikotin ikke er et rusmiddel per norsk lovgivning og jeg vil jo formulere meg korrekt, så jeg skal overveie om jeg kaller nikotin for et rusmiddel neste gang jeg diskuterer det. KP for det, men hvis jeg kunne gitt deg 10 KP for å påpeke at du håper jeg ikke tolker det personlig og ønsker meg en fortsatt fin lørdag med et wink og en flott joint skulle jeg gjort det. Slikt varmer hjertet mitt. Ønsker deg en alle tiders lørdag og vil gjerne gi deg kudos for at du beriker mitt intellekt når jeg skriver dette innlegget.

Folkens: dersom vi alle er forsiktige og snille med hverandre og legger inn positive ord vil freak.no bli et koseligere sted hvor alle føler seg velkommen. Mange vaskeekte freaks har blitt tråkket på i samfunnet og det er ikke slik vi skal gjøre med hverandre. Hvis alle var forsiktige og snille med hverandre og sa positive ting til hverandre i alle kriker og kroker i verden kunne vi stolt kalt oss Menneskehet (stor M).

Om du er evneveik eller ikke skal ikke jeg gå inn i en diskusjon rundt.

Jeg er evneveik på visse områder og mulig min dømmekraft er svak, spesielt når det kommer til mitt ruskonsum. Men om du vil få innsikt i min evner når jeg Tripper (stor T) kan du lese innlegget mitt hvor jeg svarer vindaloo i denne tråden.

Men alle stempler som dette er nedbrytende for en fruktbar diskusjon. Skal ikke nekte for det.

Veldig bra, du har forstått det. Denne måten å snike inn jabs for å få et psykologisk overtak gjennom undertrykkelse av motparten er grusom og jeg ser den over alt på freak og generelt i samfunnet. Jokkerella er en kul kar, men det han skrev var ikke koselig og skaper ikke harmoni.

Jeg vil elske alt og alle. Gå fredfult hvor enn jeg er i verden og rett og slett være stolt av menneskeheten. Å diskutere her på freak fra et humant ståsted (jeg er ikke perfekt) gjør at jeg klekker argumenter for en bedre verden og dette gir meg et realt kick på lik linje som at følelsen av å donere noen tusen til Leger Uten Grenser rett og slett føles ut som en rus.