View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du trur ikkje bokføringslova pålegg dei å lagre informasjonen. Bomselskapa argumenterer med at bokføringslova pålegg dei det. Då er det jo interessant å vite kvifor du meiner dei tek feil.

Busskort er forøvrig noko heilt anna; der kjøper du det for ein periode, og kjøpet vert nok lagra. Deretter kan du bruke det utan å registrere det nokon plass, i ein gitt periode. Dvs. at det faktum at du har busskort vert lagra, men ikkje kor du reiser. Om du betaler busskortet med cash på bussen er det i tillegg anonymt.

Bilen, derimot, er knytta til skiltnummer, og kvar passering er ein transaksjon.

I svært mange tilfeller er det nær 1:1, eller 1:2 knytning mellom bil og førar.

Om bokføringslova krev at dei lagrer kopi av passeringsstad, tidspunkt også viare er det i praksis detaljert informasjon om reisevaner.
Vis hele sitatet...
Jeg finner ingenting som sier at de MÅ lagre personidentifiserbar informasjon så da blir det vanskelig å vise til noe.
Det er jo nesten de (du) som må vise til noe annet dersom du mener jeg tar feil.
Og for all del, mulig jeg tar helt feil men jeg kan ikke se hva den type informasjon skal være godt for i bokføringssammenheng.
Hvorfor er det i så fall så spesielt med bompasseringer?
Hvorfor må ikke busskortbruken min dokumenteres på samme måte?
Jeg vil tippe at det også er en forskjell på privatpersoner og bedrifter mtp momsavskrivinger o.l når det kommer til bokføring og hva som er nødvendig å lagre.

Betaler du med kort på nettet får ikke en gang butikken vite mer enn de fire siste numrene på kortet så selv der er det ikke mulig å spore kjøper i særlig grad.

Ang 1:1, 1:2 så skjønner ikke jeg hva det har å si. Så lenge de ikke kan bevise at du kjørte bilen så er det ikke verdt noe som helst.
Det som derimot kan være mulig er å legge sammen informasjon fra teleoperatører, bank osv for å evt styrke en påstand om at du var på en gitt lokasjon på ett gitt tidspunkt.