View Single Post
Det at mange har en dragning mot å se slike filmer, har nok delvis med at vi i dagens samfunn er så fjernt fra døden. For bare 150 år siden slaktet de fleste maten sin selv. Når et familiemedlem døde, lå som regel liket på "kammerset" frem til begravelsen. I dag kjøper vi ferdigpakket kjøtt, og ser i verste fall lik på sykehuset eller oppsminket i en åpen kiste. Jeg anser det som helt naturlig å ha en fascinasjon for blod og gørr, og selvfølgelig er det langt mer virkningsfullt når man vet at scenen man bevitner er ekte.

Jeg har for øvrig hengt en del på diverse "gore"-fora opp igjennom. Det vil kanskje overraske noen at de fleste brukerne der har vært oppegående menn i voksen alder. Når det er sagt, er det også vanlig at fascinasjonen avtar noe med alderen. Sist jeg så en gore-video som virkelig fascinerte meg, var det en IS-video hvor flere fanger ble halshogd i sakte film. Fascinasjonen gjaldt da ikke sprutende blod, men at to av hodene tilsynelatende knep øynene igjen da de fikk blod i øynene, etter at hodene var hogd av.

Syns for øvrig det er helt forjævlig å se ansiktsuttrykkene til dem som skal henrettes i forkant.