View Single Post
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: RASL av Jeff Smith

Hva: Grafisk roman om teleportasjon mellom parallelle univers, flukt fra militæret og forbudt kjærlighet.

Hvorfor: Fordi samme forfatter har skrevet en av mine absolutte favoritter innenfor sjangeren, nemlig Bone.

Hvordan: Jeg ble først overrasket over hvor radikalt forskjellig boken var i forhold til Bone, men jeg ble fort vant til det. Det er som vanlig veldig veltegnet, morsomt og spennende. Boken fletter på et fiffig vis historie (Manhattan-prosjektet, Nikolas Tesla m.m.) sammen med myter og konspirasjonsteorier (Philadelphia-prosjektet). Alt i alt en finfin opplevelse, men den føles mye mer kortlivet enn Bone.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------


Hvilken: Imot kunsten av Tomas Espedal

Hva: En kort roman om slektshistorier og hvordan fortiden påvirker fremtiden.

Hvorfor: Espedal er en av Norges fremste samtidsforfattere, og denne har stått på leselisten min alt for lenge.

Hvordan: Boken er helt fabelaktig fin. Den er skrevet på Espedals typiske blanding av prosa og poesi, som gir en ganske spesiell karakter til boken. Selv om den er veldig kort og lettlest besitter den en enorm gravitet. Spesielt kjekt er det jo at jeg kjenner alle stedene i Bergen, som han skriver om, men jeg vil tro at kjennskap til lokalgeografi ikke er nødvendig for å få noe ut av boken.
Sist endret av The Great Catsby; 25. desember 2013 kl. 21:29. Grunn: formatering