View Single Post
Sitat av mocp Vis innlegg
Jeg ser at vitenskap idag er blitt en ny relegion med samme dogma og blind fanatisme som andre religioner. Og sammenligningen vil være at kristne sier de bør leve etter kristne verdier, som hva jesus lærte, mens vitenskapismen sier at de skal være skeptiske og etterleve den vitenskapelige metoden, mens begge regelioner gjør det motsatte og lar snakk være snakk. Alle har vel hørt uttrykket "I believe in science".

Uansett hva folk tror på er det bare en ting jeg personlig setter min tror på. At folk skal være fri til å tro, tenke, si og mene hva f de forbanna vil, selv hvor idiotisk det er. Ingen vil forandre mening av konfrontasjon. Alt man kan gjøre er å plante noen uskyldige små frø og la hver enkelt sin tvil gro.
Vis hele sitatet...
Å tro på vitenskapen og den vitenskaplige metode, kan på ingen måte sammenlignes med det å tro på gud eller guder.
Vitenskapen kan heller ikke sammenlignes med religion, etablert sannheter innenfor vitenskap kan heller ikke sammenlignes med religiøse dogmer.

Se på for eksempel evolusjonsteorien, det er mange grunner til at man man er sikker på at evolusjonsteorien stemmer, da all seriøs forskning på området bekrefter dette.
Å si at man tror på evolusjonsteorien har ingen ting med å være religiøs å gjøre, det er ganske enkelt det eneste fornuftige å gjøre, om man ser på alt av materiale som støtter opp under evolusjonsteorien.
Når det kommer til å tro at alle dyr, inklusive mennesker, er skapt av gud, er det å se bort i fra en overveldende mengde informasjon som sier det stikk motsatte.
Å tro på en skaper, baserer seg kun på ønsker, følelser og dogmer, og vitner om at man enten ikke vil forstå eller ikke evner å forstå informasjonen som er tilgjengelig.

At folk må få lov å tro hva de vil, ja, men like selvfølgelig må det være at man skal kunne tillate seg å si i mot noen som tror noe som kan være eller er feil.
Om jeg var hellig overbevist om at månen var en gul ost og ville undervise om dette på skoler rundt om i landet, ville nok samtlige protestert, da alt tyder på at dette ganske enkelt ikke stemmer, det baserer seg på sunn fornuft og bevis.
At det fortsatt finnes mange som benekter evolusjonsteorien, og i ekstreme tilfeller til og med nekter å undervise om evolusjonsteorien på skoler, det baserer seg på dogmer og motvilje til å innse at det de tror, kan være og mest sannsynlig er feil.
Sist endret av Veggen; 12. desember 2014 kl. 20:37.