View Single Post
Sitat av fette Vis innlegg
Hei lurer på hva folk syns om de kristnes fremgangsmåter på og kristne folk.
Tenkte da alle aktivitetene for barn der kristendom er bakt inn. Der voksne mennesker sier du må bli kristen fort før du blir syk for da er det for sent. Blir du syk før du har blitt kristen kan du bare gi opp. Er det løye unge mennesker blir skremt når de hører sånn.
Hadde samfunnet godtatt om de andre religionene hadde samme fremgangsmåte?
Vis hele sitatet...
1. Er du kristen forelder og har et barn, så sier det seg selv at de vil jo bare barnets beste og dette er hva de tror på. De vil jo selvølgelig lære barnet om deres tro og deres verdier, dette faller dem veldig naturlig ettersom detter er nettopp det de tror på. Dette er noe barna også ikke kommer for-uten ettersom de lever i samme hus med deres vaner og skikker rettet til deres tro. Jeg har selv vokst opp i et kristent hjem og har vokst opp med søndagskole.

I bunn og grunn: Hvis du forkynner med ditt hjerte og tror i ditt hjerte så kommer du til himmelen. Står det i bibelen. Dette er nok hovedsakelig hva som skjer når de sender barna på søndagskole og predikerer generellt

2. "Der voksne mennesker sier du må bli kristen fort før du blir syk for da er det for sent. Blir du syk før du har blitt kristen kan du bare gi opp." Jeg er veldig interresert i å høre hvor du har dette ifra. Hvem som sier slikt?
Sitat av flexx Vis innlegg
Noen som bor i bibelbeltet her?
Vis hele sitatet...
Jeg er ifra bibelbelte og har aldri opplevd å høre om eller å ha blitt fortallt nettopp dette med at hvis du blir syk og ikke er kristen så er det bare å gi opp. Jeg har aldri blitt utsatt for tvungen tro. Annet en å bli lærd om bibelen og dens bisarre historier når jeg var liten. Dette vil nok for mange høres ut som propaganda, og jeg mener jo at det er det også. Selv om kristne ikke mener det på denne måten. Kan det nok se veldig slik sånn ut for folk som er utenforstående.

3. Hadde samfunnet godtatt om de andre religionene hadde samme fremgangsmåte?

Hva vet du egentlig om religion?
Ta for eksempel islam. I midtøsten er det vanlig å sende gutter på en koranskole der de blir tvunget til å lese koranen, gjør de ikke dette eller prøver å vri seg unna blir dette straffet med fysisk straff. Dette vil jeg nå si er ennå verre en en søndagskole.
Nå gjelder ikke dette norges samfunn, men jeg vet at unge gutter fra islamske familier kan bli rissikert å bli sendt tilbake til hjemlandet til nettopp en slik skole. Da vil jo dette bli innebært vårt samfunn igjen.

Jeg personlig tror at du som person har noe imot kristendommen i seg selv. Hvordan dette blir praktisert. Det virker også som om du kan veldig lite om dette temaet også.
Altså ikke forstå meg feil, jeg forstår deg veldig godt! For utenforstående vil jo dette virke helt sykt! Men hvis du tenker deg om, så er det jo egentlig ikke det. De bare lærer sine barn om hva de tror på, hva de mener er viktig i livet. Dette er noe de mener er veldig viktig.

Personlig så mener jeg at hvis du tror blindt på hva som står i bibelen er du veldig trangsynt. Det gjør meg vondt å vite at mine foreldrer tror blind på gud og jesus. Dette er jo i hovedsak dette de har fra generasjon på generasjon før dem blitt lærde opp ifra de var små. Men det faktum at de ikke ønsker å løfte øynene litt høyere en som så, syns jeg er tragisk.
Jeg er ikke for at folk skal bli påtvunget noe som helst slik før du er gammel nok til å tenke for deg selv, men du må nå forstå hvorfor dette skjer!

Mennesker har siden tidenes morgen søkt til høyere makter og guder, for å få trøst,trygghet og håp.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
At man lærer om religion på skolen er greit nok, men da bør det skje på et nøytralt grunnlag.
Praksisen på skoler i dette landet har med å dra med alle barn, som ikke har fått skriftlig beskjed fra hjemmet om å slippe, til kirken ved høytider som jul og påske, synes jeg er en uting man burde stanset med for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Høytidene som Jul, og påske er fryktelig mye mer en religion den dag idag. Religion bøyes også til dels av personen som tror. Høytider som påske og jul blir feiret av ateister over hele landet, nemlig fordi det er en del av kulturen vår, og en lang tradisjon. Man lærer også om religion på skolen på et nøytralt grunnlag selv om vi feirer de Norske tradisjoner som opprinnelig var totalt forbundet med kristendommen.

Som ateist, synes påske og jul er kjempeflotte ting, som jeg forbinder med en positiv tradisjon og jeg kan love deg at jeg ikke er den eneste. Feirer ikke du jul, kanskje?
Vis hele sitatet...
Det MeTheWall sier her er at han syntes at ved juletider burde tradisjonen ved at skolen går på preken i kirken burde være tatt bort. I det minste være frivillig. Dette er jo noe som henger igjen fra at norge var et kristent land.

Jeg må vel nesten få lov til å si at det finnes vel egentlig veldig få folk der ute som misliker juletider!(Hvis du selvfølgelig ser bort ifra folk som er alene om julen og ikke har det noe særlig bra i disse tider. Det finner selvfølgelig unntak til alt!) Dette er koselige tider og en jo en tradisjon. Vi bør egentlig alle være glade for disse jesusreligionene ettersom dette har medbrakt seg mange helligdager som gir oss ro og fred ifra arbeidet. Søndag er jo også en såkallt hviledag. Det er veldig mye som hadde vært annerledes i samfunnet uten denne trangsynte troen.

MEN! Når kristne mennesker begynner å pirke i meg å spør meg følgende: "Ja, du vet hvorfor vi feirer jul? Det er viktig å huske på!" Da.. Da blir jeg ytterst provosert og spør de om de er klar over at jul er i seg selv er en gammel hedensk tradisjon, Og der stammer også juletreet fra. Folk feiret jul lenge før folk faktisk viste hva kristendommen var i dette landet her!

Jul (av norr. Jòl eller jòlablòt) er et fellesnordisk navn på den opprinnelige hedenske feiringen av vintersolverv.

Nå tilbake til topic!

Jeg mener at folk skal få lov til å ytre sine meninger og religionsfrihet bør være et faktum. Måten kristne fremtrer når de predikerer og taler om sin tro bør være akseptabelt. Dette er noe som står i deres hellige bok at de skal gjøre. Når det gjelder måten de kristner sine barn og også døper de er fullstendig forståelig hvorfor. Dette bør folk tenkte over.

Hvis du er for trangsynt til å ikke tenke for deg selv når du blir eldre, er dette ditt tap! Jeg er ikke kristen, jeg mener også at kristendommen er en perfeksjon av mange eldre religioner som har veldig mye av de samme beskrivelser av gud. Hvis du er en trangsynt kristen vil jeg råde deg til å se dette klippet. Dette er basert på fakta og bare dette, det er ingen propaganda. Er du kristen og du tror, vil ikke dette svekke din tro, men det kan være greit og ha til baktanke!
Sist endret av agsel; 9. desember 2014 kl. 20:55.