View Single Post
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Religionsfrihet er at alle skal få praktisere den religion de ønsker og ingen religioner skal blir diskriminert.
Denne friheten må få eksistere uavhengig om barn blir indoktrinerte av foreldrene, denne videreføringen av foreldrenes holdning og livssyn til barna sine er helt umulig å gjøre noe med siden i de fleste tilfeller gjør ikke foreldrene dette bevisst. Uavhengig om det er holdinger som å elske og beskytte dyr, følge bibelen eller å se ned på folk med annen hudfarve, trist som dette er i seg selv så vil heldigvis de fleste barn oppdage at noen av de innlærte holdningene de bærer med seg er feil når de vokser opp, mens andre er riktige - alt etter det moralske kompasset som former seg med årene.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at den religionsfriheten vi har i Norge i dag skal forsvinne, jeg sier at jeg skulle ønske den også medførte at barn slapp å bli påtvunget en religion, uavhengig av hvem som måtte stå bak hvor velment det er.
Da et barn som har vokst opp under sterkt religiøse rammer, i mange tilfeller ikke har et reelt valg, da det å velge en annen religion eller ingen religion, i ekstreme tilfeller kan medføre at de fryses ut fra familie og ofte også venner.
Sist endret av Veggen; 8. desember 2014 kl. 20:57.