View Single Post
Det jeg synes er litt trist med religion, spesielt i et land som Norge, er at man sier at vi Norge har religionsfrihet, noe som egentlig ikke stemmer, med tanke på at det i de fleste tilfeller er foreldrene som tar det valget på vegne av barna.
Hadde vi hatt full religionsfrihet, ville man ventet til alle var myndig før man begynte å fore de unge med religiøs propaganda, men det som er kjernen i så å si alle religioner, er å starte indoktrineringen så tidlig som mulig, før man er i stand til kritisk tenking.

At man lærer om religion på skolen er greit nok, men da bør det skje på et nøytralt grunnlag.
Praksisen på skoler i dette landet har med å dra med alle barn, som ikke har fått skriftlig beskjed fra hjemmet om å slippe, til kirken ved høytider som jul og påske, synes jeg er en uting man burde stanset med for lenge siden.

Og at det er de færreste som tar skade av et kirkebesøk, kan jeg gå med på, men jeg synes man burde brukt denne tiden på mer fornuftige og nyttige ting som undervisning.
Jeg ønsker med andre ord, religions nøytral skole og samfunn, og at de som ønsker å være religiøse kan ta stilling til det når de er blitt myndige.