View Single Post
Sitat av GalFisk Vis innlegg
Bitrex er faktisk det bitreste stoffet noengang oppdaget. Best å aldri la det havne der det kan komme i kontakt med tunga.
Fun fact: propan og andre gasser om ikke har en egen lukt, duftsettes med det mest illeluktende stoffet noengang oppdaget.
Vis hele sitatet...
Delvis riktig! Det tilsettes ørsmå mengder hydrogensulfid, for det er en billig og tilgjengelig substans som mennesker merker i ekstremt små konsentrasjoner. Men det mest illeluktende stoffet vitenskapen kjenner? Ho boy, det er et kaninhull du neppe vil bevege deg ned i frivillig, men jeg kan forsikre deg om at disse stoffene ikke brukes til noe som helst normale mennesker risikerer å bli utsatt for.

Enkelte alkoholer, aldehyder, ketoner, organiske syrer, etere og estere har ekstremt sterk og ubehagelig lukt. Noen av de er faktisk helt grenseløst utålelige. Felles for alle de stoffgruppene jeg nettopp nevnte er imidlertid at de inneholder oksygen. Og oksygen kan erstattes med svovel. Alkoholer der O er erstatta med S kalles tioler, eller merkaptaner fra gammelt av. De er legendarisk illeluktende og bør nesten betraktes som olfaktoriske våpen. Men skulle jeg tippe ville jeg regne med at en eller annen thioester eller -keton har verst odør. Det er dessverre ingen SI-enhet for stank, og jeg ser for meg at forskningsrådets etikkomité ville ha innvendinger mot et eksperiment som kunne avklare problemstillingen. For jeg skulle gjerne visst svaret! Men uansett hva det er - H2S, sin horrible lukt til tross er milevis unna å være det mest illeluktende stoffet vitenskapen kjenner.
Sist endret av Myoxocephalus; 18. oktober 2018 kl. 09:37.