View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Javel? Pengane gjer dei i stand til å betale lønninger, og kjøpe forsyninger. Det er rapporter om at dei på grunn av åtaka har måtta kutte på lønninger, og at det nok kan gå utover moralen i styrkane. Det er nærliggande å påstå at det ikkje er å kutte ei grein; det er å kutte rota.

Kan du vise til ein plausibel samanheng der det å ikkje kutte pengane har ein stor effekt?
Vis hele sitatet...
I en organisasjon hvor medlemmene er villige til å sprenge seg selv i luften, har sannsynligvis ikke lønninger/penger mye å si for moralen/interessen for å fortsette. Så akkurat på moralen har nok tap av penger svært lite å si.
Når det kommer til forsyninger som kjøpes for pengene så er jeg der enig med deg.

Jeg sier ikke at kutt i pengene ikke har en (stor) effekt. Det jeg forsøker å si er at de kortsiktige/kortvarige virkningene av pengekutt kan være relativt suksessfulle. Men de langsiktige virkningene tviler jeg på at vil være noe å skryte av. Noe som således også vil (sannsynligvis) føre til at kutt i pengene , langsiktig, ikke vil gi spesielt positive og virkningsfulle resultater.
Det vi ser nå er å anse som kortsiktige virkninger og vil sannsynligvis ta fort slutt dersom/når pengetapene deres stopper (delvis eller helt) opp.

De kan tross alt like godt erobre og stjele det som de idag betaler for. Spesielt dersom de får så kraftige kutt at å betale blir en umulighet.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor ikke? (Om jeg hadde fått ti kroner for hver gang en person uten håndfaste argumenter sier at "ting ikke er så svart-hvitt", kunne jeg kjøpt meg til en annen planet.
Vis hele sitatet...
Det forklarte jeg i det samme innlegget som du hentet sitatet fra.
Ang. den siste setningen din der så tror jeg nok du må være litt mer spesifikk.

Penger er forøvrig ganske nytteløst når det ikke eksisterer teknologi som kan frakte deg til en annen levedyktig planet.

Sitat av Provo Vis innlegg
På samme måte som ordensmakten ser på en seriemorder som en trussel, ser seriemorderen på ordensmakten som en trussel. Ergo er begge på moralsk likefot.
Vis hele sitatet...
Korrekt!
Og dersom ordensmakten skulle få tak i seriemorderen så gir de ikke akkurat andre potensielle seriemordere en god grunn til å skifte mening/side dersom denne seriemorderen dømmes til døden (USA).

Sitat av Provo Vis innlegg
(Bingo.) Jo, det er betraktelig mer svart-hvitt enn det du fjaser med her. Og det hadde du kanskje sett om du hadde gjort en innsats for å sette deg inn i hva IS og al-Qaida gjør og har som mål. Noe absolutt alt tyder på at du ikke har gjort
Vis hele sitatet...
Og hvorfor det?
Det har ikke noe å si hva disse organisasjonene står for, hva deres mål er, hvilke metoder de benytter eller what so ever. Alt som betyr noe er hvordan vi velger å reagere og å konfrontere disse grusomhetene. Det er hva som identifiserer oss.

Jeg vet en relativt god del om IS, Al-Qaida og andre lignende terrororganisasjoner, hva disse står for og har som målsetting. Men selv om jeg er sterkt uenig med dem og nærmest føler avsky ovenfor deres meninger og mål, så er det en ting jeg er flink til: Nettopp å ikke la mine egne følelser styre hvordan jeg skal reagere på den type grusomhet som disse begår.
Du derimot gir meg ikke et særlig godt inntrykk av å være en person som er særlig flink til å skille mellom følelser og hva som er det mest moralsk, etiske- og rette å gjøre/reagere. Du er et eksempel på den verste måten mennesker kan reagere på når man blir konfrontert, utsatt eller truet med den ekstreme grusomheter som IS utøver. Og da sikter jeg spesielt til de mennesker som nå er villige til å gi opp både Ytringsfriheten, Menneskerettigheter og Privatliv for Trygghet.
Jeg finner det også direkte skremmende det antallet kvalitetspoeng som du har mottatt for innleggene dine i denne tråden. Mens de som uttrykker en pasifistisk og anti-voldelig holdning nærmest utelukkende blir møtt med negative reaksjoner.

Sitat av Provo Vis innlegg
Så det er ingen forskjell på lystmord og nødverge.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det en forskjell på lystmord og nødverge.

Sitat av Provo Vis innlegg
De eksisterer med hensikt å påtvinge hele verden å leve under deres megalomaniske, teokratiske, islamofascistiske, totalitære styre. Å si at al Qaida som terrorgruppe eksisterer fordi de møter motstand, er som å si at voldtektsmenn eksisterer fordi de møter motstand – hadde kvinnene velvillig deltatt i overraskelsesakten, hadde de tross alt ikke vært voldtektsmenn. Å da videre påstå at løsningen derfor er å ikke yte motstand, er rett og slett helt sjokkerende tankeløst.
Vis hele sitatet...

Jeg har ikke sagt at Al Qaida eksisterer kun fordi de møter motstand. Det jeg sier er at det er blant hovedgrunnene til at de eksisterer og uten den type motstand som jeg sikter sannsynligvis ikke hadde eksistert som en ren terrororganisasjon, per definisjon.
Igjen, som allerede nevnt, så er det ikke forsvar jeg sikter til når jeg påpeker "motstand", men motstand som blir besvart via invasjon og generelle krigshandlinger. Og da er det nærmest patetisk å sammenligne med voldtekt.
Visst man absolutt skal sammenligne med voldtekt, så ville det være mest korrekt å sammenligne med en kvinne som velger å voldta voldtektsmannen påfølgende dag, som et svar på mannens voldtektshandling dagen før. Noe som sannsynligvis også ville ha ført til at det totalt sett hadde forekommet flere voldtekter fra begge sider, da den Gode Siden VS den Dårlige/Onde Siden ikke lenger ville vært helt svart/hvitt.

Det er per idag også slik at det, slik det virker for meg, at de aller fleste velger krig og vold som første valg når en terrorhandling skal besvares eller forsvares. Det finnes faktisk andre måter å besvare et angrep og bekjempe en terrororganisasjon, enn ren vold, krig og drap.
Også her kan man ta fram voldtekt som et eksempel. For hva er den beste mest smarte metoden å besvare en voldtektshandling? Å voldta tilbake eller ved å anmelde forholdet til politiet?

Sitat av Provo Vis innlegg
(Bingo.) Den som ikke ser at IS og al-Qaida er de onde i denne konflikten er rett og slett moralsk fortapt. Om vi ikke hadde gjort motstand, hadde resultatet vært et enormt mye sterkere IS/al-Qaida, og problemet hadde vært enormt mye større. Og de samme fortapte relativistene hadde gulpet opp de samme fortapte påstandene om at det er de sivilisertes motstand mot de som forsøker å drepe dem som er det underliggende problemet.

Og når mener du denne motstanden vi ikke burde ytt begynte? Tenk litt på det og rapporter gjerne tilbake med et svar.
Vis hele sitatet...
Si det til muslimene som har sett vestlige menn og soldater som missbrukt sin stilling til å voldta muslimske kvinner, som har voldtatt og drept muslimske barn, som har bombet sivile mål og tatt livet av tusenvis av uskyldige sivile.
Ikke missforstå, jeg er absolutt ikke en som sympatisør med de muslimske terrororganisasjonene. Men jeg har samtidig en god forståelse av hvorfor en del muslimer ser på f.eks. IS eller Al-Qaida som et bedre alternativ enn f.eks. USA.

IS ville sannsynligvis ikke eksistert om det ikke var for krigsrelaterte reaksjoner fra vår side. Al-Qaida ville kanskje vært større og sterkere, men spørsmålet man bør stille seg er om det også hadde ført til mer tap av liv.

Det beste eksempelet på motstand som vi ikke burde ytt er nok USA's invasjon av Afghanistan i 2001.

Sitat av Provo Vis innlegg
En lang rekke underledere og underkommandanter er drept eller fengslet; bin Laden er drept; Zarqawi er drept; Awlaki er drept; Khalid Sheikh Mohammed er fengslet; Taliban som ga dem beskyttelse er felt som makthavere i Afghanistan; AQI var nærmest totalt utryddet før de fant en lomme i Syria som følge av borgerkrigen og ble til IS; Zawahiri har ikke på langt nær samme tiltrekningskraft som bin Laden; og de er redusert til mindre og mer utsatte grupper som opererer lokalt og mer i isolasjon enn før. Det betyr ikke at de er uskadeliggjort, eller at terrortrusselen ikke er vesentlig i dag. Men de står definitivt ikke like sterkt.
Vis hele sitatet...
Bin Ladens død er noe som absolutt er å se på som en slags seier. Selv om jeg har mine tvil i om hans død faktisk var nødvendig, eller om det var et resultat av USAs soldaters blodtørstige hevnlyst.
De andre personene som du navngir er jeg selv ikke noe kjent med og vil derfor ikke uttale meg om.

Men når det kommer til IS så er disse å anse som en mye større trussel enn det Al-Qaida noen gang var. Så dersom IS er et resultat av Vestens krigshandlinger mot Al-Qaida så er dette absolutt ikke å anse som en seier. Også har jeg inntrykk av at det er mange flere mennesker som er interessert i å krige for IS enn det noen gang var interesse for Al-Qaida. Spesielt når det kommer til vestlige rekrutter.

Sitat av Provo Vis innlegg
At al-Qaida tyr til vold og drap av uskyldige for å underkaste seg verden i et religiøst fasciststyre, rettferdiggjør militær motstand. Derimot sier du at siden du kan anta helt ut av det blå at al-Qaida står like sterkt i dag som i 2001, har militær motstand vært bortkastet – problemet med dette resonnementet (det feilaktige premisset til side) er at al-Qaida kanskje kunne stått ti ganger sterkere om de ikke hadde møtt militær motstand.
Vis hele sitatet...
Ingenting rettferdiggjør militær motstand/reaksjoner. Fordi man har alltid mer fredfulle alternativer.
Så fordi Al-Qaida kunne ha stått 10 ganger sterkere uten militær motstand, så rettferdiggjør dette de militære reaksjonene og således alle de sivile tapene som dette har medført (for ikke å snakke om all torturen som er blitt begått fra spesielt USAs side)?
Sist endret av supernatural; 24. februar 2016 kl. 05:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.