View Single Post
Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg bruker denne tråden (COVID-vaksine) først og fremst som et eksempel. Denne tråden tilspisset seg veldig, hvor man på den ene siden forsøkte å fremme argumenter for skepsis, mens på den andre siden så ble man tidvis tilsnakket som om man var en idiot dersom man utviste noen form for skepsis.
Vis hele sitatet...
Problemet er at de som påstår seg å være "skeptiske" ofte ikke reelt sett er skeptiske, men har gjort seg opp en mening allerede og bare gjemmer seg bak "skeptisk" for å fremme sin agenda. Det er litt som med klimaendringene, der de kaller seg "skeptikere" selv om de konsekvent kommer med anti-vitenskapelige og falske argumenter.

Så kan du si at begge parter er "like ille", men den ene parten er den som seiler under falskt flagg og saboterer alt ved å bruke anti-vitenskapelige kilder og argumenter. Jeg vet selv at jeg har ekstremt lite tålmodighet igjen overfor slike etter å ha diskutert med kreasjonister, klimanektere og andre liksom-skeptikere i mange år. Så ja, jeg skal gjerne innrømme at når jeg gjenkjenner en falsk skeptiker som lyver og manipulerer, så blir jeg nok litt irritert og provosert, og det kan nok gå ut over debattklimaet.

Men hva er roten til det negative debattklimaet? Jo, det er de som bruker uærlige argumenter og seiler under falskt flagg.

Målet med denne tråden er å oppfordre til litt mer brubygging mellom de steile motpartene i mange av diskusjonene vi har her på forumet, det er også en oppfordring til de mest aktive brukerne her inne ("influencerne" som jeg har kalt de tidligere) til å faktisk sjekke ut disse seriene. Vi trenger mer rom for nyanser her inne.
Vis hele sitatet...
For å bygge denne broen så må begge parter bruke redelig argumentasjon. Får man det til?

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg har tatt to doser, og med all informasjonen fra alle kanter er jeg skeptisk til om jeg ønsker en tredje.
Jeg vet ikke hvor pålitelige Robert Kennedy eller Dr. Peter A. McCullough er, men podcastene deres har i det minste vært interessante å høre på, og de legger frem diverse argumenter for hvorfor man er berettiget til å være skeptisk når det kommer til vaksinasjon. Det er sikkert flere som vil kalle meg en gæren konspirasjonsteoretiker bare fordi jeg nevner dette. Dem om det.

https://open.spotify.com/episode/0aZ...QA2g7UamZ7REBA

https://youtu.be/RNjr4WEY1ao

"Joe Rogan!? Han er en mental altrighter og om du hører på han er du en fortapt sprø antivaxxer"

Nei, jeg vil bare høre alle sider av saken.
Vis hele sitatet...
Da er spørsmålet: Er alle sider relevante?

Er en kreasjonist sine synspunkter relevante i debatten rundt evolusjonsteorien?

Er en klimanekter sine synspunkter relevante i debatten rundt klimaendringene?

En annen ting å tenke på er kildekritikk. Begge personene du nevner er kjent for å spre feilinformasjon. Hvorfor skal man høre på noen som man vet aktivt sprer feilinformasjon? Mener du virkelig at feilinformasjon er en reell side av debatten?

Hva vet Joe Rogan om vaksiner? Hvilken kompetanse har han til å uttale seg om dette? Hvorfor skal man høre på ham i det hele tatt? Særlig når man tenker på at også han er tatt i å spre falsk informasjon.

Sitat av stepry Vis innlegg
Referansen til Dopesick var i forhold til at folk trenger å vite hva som allerede har skjedd for å forstå at skepsis til myndighetene er forståelig. South Park episoden jeg refererte til formidler synsvinkler man kanskje ikke har tatt høyde for, og det er en serie som nær sagt har forutsett situasjonen vi befinner oss i.
Vis hele sitatet...
Dette kan ikke sammenlignes med Covid-situasjonen. Det er ikke myndighetene som står bak vaksinene. Det er ikke myndighetene du trenger å høre på. Du trenger bare å forholde deg til fagfolkenes vurderinger.

Dopesick handler om en konkret situasjon innenfor et konkret og begrenset område, og myndighetene der. Covid-pandemien handler om en global pandemi der forskere fra hele verden har bidratt, og der det ikke er mulig å gjennomføre noe som det som er omtalt i Dopesick.

Hvis man ikke klarer å se forskjellen så er det kanskje lite nyttig å delta i en debatt om emnet, siden man kanskje ikke skjønner hva det handler om.
Sist endret av hemmeligegreier; 19. desember 2021 kl. 13:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.