View Single Post
Jeg bruker denne tråden (COVID-vaksine) først og fremst som et eksempel. Denne tråden tilspisset seg veldig, hvor man på den ene siden forsøkte å fremme argumenter for skepsis, mens på den andre siden så ble man tidvis tilsnakket som om man var en idiot dersom man utviste noen form for skepsis.

Den overnevnte tråden i seg selv er ikke hovedgrunnen til at jeg oppretter denne tråden, jeg gjør det fordi jeg ønsker å se mer forståelse mellom motpartene i diskusjoner som omhandler kontroversielle temaer. Det er ingen hemmelighet at de fleste av oss har blitt mer polariserte, som igjen har gjort det vanskeligere å oppnå konstruktive diskusjoner (hvor begge parter gjør et ærlig forsøk på å prøve å forstå hverandres synspunkter). Eksempelvis så ble denne tråden (Joe Biden sin mentale helse) sabotert ved at en bruker la ord i munnen til trådstarter ved å kategorisere alle som stilte kritiske spørsmål ved Bidens mentale helse for hevde at han var senil, noe som ikke engang var nevnt i premisset til trådstarter - dette fikk ballen til å rulle i en negativ retning, som til slutt endte med at tråden ble stengt. Dette er noe som skjer ofte, legitime spørsmål (som ikke er politisk korrekte) blir rett og slett sabotert, og trådene ender opp i krig.


Før jeg skriver noe mer, så vil jeg si at når det gjelder Covid-vaksinen i seg selv, så tror jeg de aller fleste rasjonelle mennesker vil si at det beste alternativet mest sannsynlig er å ta vaksinen (basert på majoriteten av de som representerer vitenskapen rundt dette). Men, det må også være rom for å anerkjenne det faktum at ingen vet. Når ingen vet, så burde det være mulig å kunne kommunisere med en mildere tone enn slik kommunikasjonen har utspilt seg. Denne tråden handler imidlertid ikke om for/mot vaksiner, men den handler om at vi må prøve å bli flinkere til å forstå hverandre.


Jeg har akkurat sett Dopesick, dette er en serie som handler om hvordan opiat-epidimien i USA utspilte seg. Her har de brukt fiktive karakterer, men alt som er av relevans i forhold til prosessen (fra forskjellige eksperter/reguleringsmyndigheter (FDA), og produsenten av Oxycontin) er gjenfortalt slik det faktisk utspilte seg. Grunnen til at jeg opprettet denne tråden, er fordi denne serien illustrerer veldig godt hvorfor det kan være vanskelig å stole blindt på myndigheter (da denne serien illustrerer hvordan sikkerhetsnettet myndighetene baserer seg på ble manipulert).


Det er svært mange her inne som har dannet seg sitt verdensbilde basert på troen på sin egen evne til å filtrere ut hva som er sant og hva som er feil, uten nødvendigvis å eksponere seg for nyansene (som alltid er tilstede uavhengig tema). Eksempelvis så lagde jeg en poll (Hvor mange her inne ser på South Park), og basert på resultatet av denne pollen så er det ingen av de som har ytret seg sterkest i vaksinetråden som har avgitt stemme - de har altså ytret seg sterkt uten å ha fått med seg denne episoden (som er verdt å se).


Målet med denne tråden er å oppfordre til litt mer brubygging mellom de steile motpartene i mange av diskusjonene vi har her på forumet, det er også en oppfordring til de mest aktive brukerne her inne ("influencerne" som jeg har kalt de tidligere) til å faktisk sjekke ut disse seriene. Vi trenger mer rom for nyanser her inne.


Dersom det ikke er innlysende basert på monologen min (som jeg kan forstå), så ønsker jeg en diskusjon om hva vi kan gjøre for å oppnå mer konstruktive diskusjoner her inne?