View Single Post
Heisann. Saken er den at jeg fikk fortalt på forrige møte med NAV at de ønsker at jeg skal over på ung ufør, de lurte også på om jeg ville først gå igjennom et arbeidsrettettiltak for å kartlegge hvor stor arbeidsevnen min er, dette takket jeg ja til ettersom jeg er i prossesen med å bli rusfri og trenger da noe å sysselsette meg med om dagene, jeg skal i første omgang starte opp neste uke og jobbe to ganger i uka. Jeg legger ved relevant info i form av at AAP’en min går ut neste år i Januar 2021 og at de da mente at det var viktig å få en fremgang i søknaden om uføretrygd fortest mulig.

Så Har det seg sånn at om jeg klarer jobb to ganger i uka så betyr det at jeg ikke har nedsatt arbeidsevne? Hva er egentlig kriteriene de ser etter? Jeg ønsker uansett gå på uføretrygd ettersom jeg føler jeg trenger mer tid til å rette opp i både rusen og den psykiske helsa mi.

Og hva skjer om man klarer seg fint en periode på arbeidstrening og at de anser meg som høyt fungerende i dagliglivet mitt, betyr dette at jeg kommer til å plutselig bare miste AAP og ende opp på sosialhjelp igjen? Og hva om jeg ender tilbake til gamle rusvaner, vil jeg da bli trygdet?


Så til en helt annen greie, jeg føler det blir vanskelig å være rusfri når jeg bor per dags dato i ei gammal falleferdig rønne av en kommunal bolig som er i et relativt belastet område med rus og kriminalitet rundt meg, det er greit nok å bo her når man er på kjøret, men når man nyktrer opp igjen så er det så utrivelig som man får det her. Det jeg lurer på er om det er mulig å få byttet til en annen kommunal bolig på dette grunnlaget her. Kan noen med erfaring dele hvordan prosessen med bytte av bolig foregår? Tar det mindre ventetid med bytte enn om man skulle søke for første gang om kommunal bolig?