View Single Post
Sitat av Statlig..Troll Vis innlegg
mener det bør undersøkes nærmere, fremfor å drive storstilt foreskrivning av medikamenter.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jonta Vis innlegg
tl;dr: arv vs. miljø.
Vis hele sitatet...
Arv vs miljø ved ADHD:

Min oppfattelse: I hovedsak miljø (psykososiale faktorer)

Konklusjoner fra forskning og annet om arv (ene og alene uten miljøpåvirkning) står for svakt i mine øyne ut fra det jeg har lest til nå.
Studier med fokus på arv (ene og alene uten miljøpåvirkning) bør bestå av tvillingstudier, i hovedak med eneggede tvillinger skilt ved fødsel. (og mange nok tvillingpar for best mulig representative resultater.)
En må også vite at det en ser/finner, er avklart med sikkerhet som årsaken til f.eks ADHD.
Mye arves, uten det nødvendigvis betyr at det som arves er forklaringen på årsak til en gitt lidelse.
Enkelt forklart, gode beviser for at det som arves (fysiologisk og/eller psykologisk) kan linkes/forklares som direkte årsaken til noe. (her snakk om årsaken til ADHD)


Påstandene/»beviset» om nedsatt aktivitet i visse områder i hjernen står i mine øyne for svakt som forklaring på at er (ene og alene) hovedårsaken til ADHD.
Er det riktig at en har vanskeligheter for å se det på individnivå, svekkes troverdigheten om en tydelig synlig markør.
Linken min vedr. Sammenheng for at ADHD trolig kan linkes til en større likhet til andre psykiatriske diagnoser enn antatt, svekker også forklaring om en klar og tydelig synlig markør for kun ADHD.

(https://forskning.no/universitetet-i...kheter/1199110)

Som nevnt ved arv, er det langt fra umulig, om en finner noen klare markører i hjernen for en bestemt lidelse, at disse markørene er forårsaket av miljøpåvirkninger (foreldres atferd, særtrekk ved personlighet, stress etc.)
Sagt annerledes, det at noe kan påvises går i arv, ekskluderer ikke at dette har blitt påvirket av miljøfaktorer.


Etter 9/11 endte en del kvinner opp med ptsd og kortisolnivåer en mener er relatert til hendelsen.
(Altså en miljøpåvirket endring)
Denne studien viser at en mener dette kan bli overført til foster.

Link til studien: https://www.sciencedaily.com/release...0503153904.htm

Ang. Dopamin ved ulike psykiske lidelser er det absolutt verdt å påpeke at mengde dopamin i hjernen for et individ, er ingen isolert prosess upåvirket av miljøfaktorer.
Sikkert godt kjent for mange at rus, positive opplevelser osv. Spiller inn for mengden dopamin.
Det hele koker ned til om kroppen isolert sett har problemer med å holde et normalt nivå av dopamin, eller om miljøfaktorer er bakenforliggende årsak som reduserer mengden.


Tar med som et lite ekstra punkt om evolusjon og hvordan mennesket har endret og forandret seg over tid. Her gjelder to forklaringer:

-Gjennom forplantningen hvor det selektivt er valgt individer med bestemte trekk en har ansett som tiltrekkende, ettertraktet og fordelaktig å formere seg med.
Dette er slik en f.eks har bedrevet/bedriver bevisst ved avl av hunder for å få frem de egenskaper og utseende vi har ønsket oss.

-Mennesket endrer seg ved at gener/dna blir tilpasset ut fra miljø.
Noe som ofte behøver mange generasjoner, avhenger av hvilke gener/dna det dreier seg om.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hva foreslår du folk med ADHD gjør i mellomtida? Hvor lang er mellomtida?
Vis hele sitatet...
Gode spørsmål og svar forblir mine forslag fra raske grublerier.

Umiddelbart første tanke:
Mer forskning, samt god oversikt over gode studier som finnes.
Få «sannheten» frem ut fra hva som finnes og hva en finner i fremtidig forskning, for deretter se på mulig gode tiltak.
Fakta på bordet er første skritt for mest mulig og best mulig videre tiltak/endringer.

Se til andre land som f.eks Frankrike og Finland, og finne ut hva som gjør at de ligger såpass lavt (om en ekskluderer underdiagnostisering som årsak) og hvordan personer i grenseland, som normalt ville medført diagnose i andre land, får hjelp og håndterer lignende symptomer og lidelse bør være godt alternativ.

I sum vil jeg tro mye avhenger av ressurser/penger, som også nevt av andre.
For mange høres det muligens konspiratorisk ut, men en kan på ingen måte avfeie at legemiddelselskaper vil selge mest mulig for at aksjonærene får størst mulig utbytte samt økning i aksjekurs. (forøvrig påvist at studier finansiert av legemiddelselskaper tendere til å gi konklusjoner i større favør til legemiddelselskaper enn helt uavhengig forskning)

Det er heller kanskje ikke så utenkelig at samfunnet har en del å spare på at personer med ADHD klarer å få fullført utdannelse, sosialisere etc. Fremfor å ende opp kriminell, mer varig innen psykiatrien osv. (skjønt dette gjelder langt fra alle)
Hva personer med ADHD kan gjøre, stå gjerne på gjennom interesseorganisasjoner for å stå sterkere til å påvirke.
Kjøre pilotprosjekter, forsøk på alternativer hvor løsning finnes innen et akseptabelt nivå som politikere og samfunnet er villige til å støtte.