View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Naturen har ingen måter å ordne opp i slikt på. Naturen er ikkje ein medviten prosess. Sjukdom kjem stortsett av bakterier eller virus, og er utelukkande produkt av evolusjon, på linje med oss.

Om det er for mange for ein delt ressurs, så vil enkelte tape, og krepere av ressursmangel, ikkje sjukdom.

Skikkelig ille? Kvifor? Vi er i stor grad i stand til å handtere vår eigen situasjon, og er unike blant dyrelivet på jorda i at vi kan påvirke eigne sjukdomer i svært stor grad, og frakte ressurser over distanse - i motsetning til samtlege andre dyrearter. Det er ingenting prinsipielt i vegen for å dyrke mat frå t.d. naturgass heller - tar eg ikkje heilt feil har det vorte produsert fiskefor ved å mate bakterier med naturgass, og mate fisk med bakteriane som var resultatet.
Vis hele sitatet...
Naturen har selvfølgelig ingen bevissthet, men det er et faktum at når det blir for mye mennesker på et lite område (folk lever for tett på hverandre) så vil det utvikle seg sykdommer. Det er en grunn til at sykdommer ofte kommer fra overbefolkede områder, og ikke indre valdres.

Ja, mennesket er i stand til å påvirke sin egen situvasjon, men dersom en skal forhindre store tragedier i fremtiden så krever det felles innsats, noe som viser seg å være svært vanskelig å få til i praksis, bare se hvor vanskelig det er å bli enige om felles klimatiltak. Når det er sagt så har jeg sett skriverier i det siste som mener at folken ikke kommer til å bli overbefolket, men det gjenstår å se. Jeg personlig tror det kommer til å bli mye verre før det blir bedre.