View Single Post
Trådstarter
4
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du liker å preike om det naturlege. Kva legg du i det? Steinaldersamfunnet? Det er jo strengt tatt det som er det naturlege samfunnet; etter den tid har vi mennesker forma naturen slik vi ønsker, i stadig aukande tempo.

Du snakker om utvikling. Kva legg du i det? Har det eksistert samfunn tidlegare på planeten der så store lag av befolkinga har hatt så stort høve til å forme si eiga framtid som i vesten i dag?

Kort sagt: du vil åpenbart ha revolusjon, men du er jævla lite konkret om kva samfunn du vil ha etter revolusjonen. For meg er det eit gedigent raudt flagg - stort nok til å avskrive deg som crank utan å lese gjennom og kritisere alt du skriv i detalj.

I tillegg lukter det jo new age-bs i ca. ei mils omkrets rundt avsnittet ditt om utdanning og kunnskap. Har du høgare utdanning, som gjer deg i stand til å komme med så generelle og brei kritikk?
Vis hele sitatet...
Det naturlige
Hovedsakelig tenker jeg på naturen i form av alle sine aspekter. Nå kan ikke jeg mye om dette, men : Atomer, molekyler, kjemi, celler og alle disse tingene som fungerer sammen og utgjør en helhet. Denne naturen er vi en del av og ja, vi kan påvirke den på mange måter, allikevel finnes det grenser for hva vi kan gjøre. Vi bør ikke leke med naturen vi bør harmonisere med den.

Jeg tenker ikke på å leve med naturen betyr å gå tilbake til steinalderen, men heller å se den sammenhengen vi har med naturen og leve i harmoni med den.

så... tenker det er veldig viktig om vi skal re organisere samfunnet.
___

Utvikling

Vel.. jeg vil jo ikke si vi ikke utvikler oss, men jeg vil påstå at vi ikke har en sånn optimal utvikling som vi kan ha.

Selvfølgelig kan man veie det slik at i forhold til andre tider har ikke utviklingen hvert bedre. Det er jo en stor verdi i at man kan forme sin egen fremtid! Allikevel så er det jo ikke slik at det ikke har vært på bekostning av at noen ikke har kunnet forme sin egen fremtid!

så... tenker det er viktig å finne en form for balanse i utviklingen, slik at den legger til grunne alle enkeltindivider og alt det andre som er en del av naturen.

Revolusjon
Vel, man kan kalle det revolusjon, det er et sterkt ord, som fungerer bra for å skape debatt. Jeg sikter heller til at jeg ønsker at ting skal forandre seg og det basert på noe som er mer solid en det jeg opplever det er idag. Det bør det jo være noe som er for alles beste, ikke organisert som makten til de som er flertallet.

Jeg ønsket en åpen dialog rundt muligheten til å re organisere et samfunn, hvordan det kan gjøres og hva det kan innebære. Jeg ønsker flere perspektiver og tanker rundt det. Personlig og helt konkret ønsker jeg et samfunn basert på tillit og respekt imellom alle mennesker, der kunnskap og bevissthet er noe som setter standarden. Kan vise seg at det kun er en uoppnåelig drøm, men jeg har troen.

Hva det er for deg, er hva det er for deg, jeg opplever det som en overreaksjon fra din side. Kan du utdype hva du mener med rødt flagg og avskrive som crank?

Utdanning
Vel, skolen er bra den, men den er fremdeles ikke så god som den kan være. Jeg har ikke en gang videregående så min mastergrad eksisterer ikke en gang. Jeg har ikke noe problem med å innrømme at de påstandene er bundet i min generelle oppfatning, uten kilder. Dermed så er jeg vel ikke istand til å kritisere, slik du påpeker.

Allikevel kan jeg se at hvis ting var organiser annerledes i forhold til utdanning og kunnskap kunne det vert mye som kunne vert bedre, det trenger man ingen utdanning for å gjøre!

Men påpek gjerne hva som virker veldig kritisk til hvordan ting er idag så kan jeg forsøke å utdype hva jeg legger i det!

New age bulshit
Vel.. Jeg ønsker en åpen dialog rundt mulighetene til å re organisere et samfunn, Norge her for eksempel... Er det underliggende at det er new age bs i øyeblikket man ønsker å kritisere noe som fungerer bra, men kunne vært bedre?

New age er kun et uttrykk, akkurat som revolusjon og andre ord og uttrykk. Det er veldig lett å bruke ord å uttrykk for å prøve å definere noe eller noen for så å plassere noen i en kategori! Jeg bruker det som et verktøy for å fremheve ting, ikke for å stemple noen.

Avsluttningsvis
jeg beklager at utgangspunktet for denne dialogen om hvordan man kan re organisere et samfunn var så preget av new age bs og kritikk.

Kanskje jeg bare skulle spurt et åpent spørsmål :

Hvordan kan man re organisere et samfunn?