View Single Post
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: Sjuk av lykke av Frode Grytten

Hva: Novellesamling med noveller hentet fra fire tidligere utgitte samlinger, tilsynelatende sentrert rundt lykkebegrepet.

Hvorfor: Jeg har tidligere lest Bikubesong og Flytande Bjørn av samme forfatter, og liker stilen hans meget godt.

Hvordan: Jeg var ikke klar over før jeg kjøpte boken og begynte å lese at novellene var tidligere utgitt, så jeg hadde lest nesten halvparten av dem før. Det var uansett kjekt med et gjensyn, og jeg må med skam innrømme at to av dem ble jeg ikke obs på at jeg hadde lest før, før etter at jeg var ferdig med boken og så listen over hvilke utgivelser novellene var hentet fra. Dette sier kanskje mest om meg, men også om forfatterskapet til Grytten. Det er ingen store høyder eller dype daler, det er trauste hverdagsobservasjoner i en stilren prosa. Som vanlig er det nynorsk, Odda, smelteverket, Smeltaren, Morrissey og The Smiths, triste menn og triste damer. Det sagt, så er det aldri kjedelig å lese ham. Språket, en ganske egen form for nynorsk, er vakkert, morsomt og ofte overraskende poignant. Jeg fikk kanskje ikke all verden ut av boken, de beste novellene synes jeg er dem som er hentet fra Bikubesong som jeg allerede hadde lest, men det var en fin leseropplevelse.