View Single Post
jajasamannen: Bare bra om vi får flere perspektiver runt samme bok!


Opteryx: Hvis du leser tidligere innlegg i tråden så ser du at McKenna allerede har blitt nevnt.

Sitat av jajasamannen Vis innlegg
den stadige følelsen av å lese pseudovitenskap, noe jeg gjerne fikk av å lese McKenna og lignende. Disse ble rett og slett litt for «far out» for meg.
Vis hele sitatet...
Selv har jeg ikke lest noe av ham, men har også hatt dette inntrykket så har latt det vente. Hvordan synes du det var å lese ham?


Jeg setter storpris på at det er flere som kommer med anbefalinger, men hadde vært fint om dere kunne nevne spesifikke titler, fortelle litt hva bøkene handler om og hvorfor dere likte dem. hvis ikke er ikke anbefalingene så mye mer verdt enn et kjapt googlesøk.




Pharmako Poeia av Dale Pendell

Etter anbefaling i tråden skaffet jeg denne kjekke boken. Som nevnt før er det første bind i en serie på tre bøker, som forsøker å være et slags leksikon for rusmidler, hele vegen fra en del planter jeg aldri har hørt til de mer klassiske rusmidlene.
Styrken i boken ligger i den enorme bredden. Utrolig mange spennende substanser blir diskutert, og etnografiske så vel som farmakologiske aspekter blir drøftet. Metoder for innhøsting, raffinering, utvinning osv. blir også beskrevet. Det hele ispedd diverse litterære beskrivelser av rusopplevelsen, samt kommentarer på nærliggende forhold. Stilen er definitivt noe for seg, en veldig behagelig leseopplevelse, så medrivende at jeg så meg nødt til å bestille de to andre bøkene i serien før jeg ble ferdig med første bind.
For øvrig må det nevnes at dette bindet ikke handler noe særlig om psykedeliske stoffer, men jeg regner den for relevant bakgrunnsmateriale hvis man ønsker å sette trippen sin inn i et litt bredere perspektiv.
Hva gjelder diverse teks. I boken så er det nok aktuelt å oppsøke internett for å få litt flere perspektiver, i mange tilfeller antar jeg at det har kommet nye endringer som kan være relevante, men de er uansett et godt utgangspunkt for å se hvor lista ligger hva gjelder innsats og materiale.
Anbefales på det varmeste.