View Single Post
Sitat av NodSquad Vis innlegg
[...]
Det blir så komplisert at ingen klarer å overbevise den ene eller den andre om det stemmer eller ikke, og da sitter vi igjen med anekdoter igjen.

Jeg vil virkelig vite om dette, og ønsker beviser på at det stemmer for da vil jeg selvfølgelig ha de korrigert.
Vis hele sitatet...

Anekdoter er ikke data, men vi har data om lønnsforskjeller og lønnsgap. Ganske så mye data faktisk. Flere (les: voktern og vargas) har linket til ressurser som gir godt grunnlag for seriøs debatt.

Jeg kan ikke se for meg at noen seriøst kan argumentere for at lønnsgapet ikke finnes i det hele tatt. Men som blant annet voktern er inne på kan det finnes gode forklaringer, og det finnes ulike tolkninger på hvor stort dette gapet faktisk er.

Dette er en strukturell og samfunnsøkonomisk problematikk, så man må løfte blikket litt ut over "alle skreppene her på huset tjener det samme som menna, men er helt ubrukelige" som synes å være argumentet skremmende mange i tråden begrenser seg til.

Jeg foreslår at de som ønsker diskuter JP generelt lager en egen tråd for det, hans syn på kvinners rolle i samfunnet generelt er antagelig grunn god nok til å ikke vurdere hva han eventuelt har å si om lønnsgapet spesielt seriøst.