View Single Post
Bær's Avatar
Trådstarter
165
Sitat av Deezire Vis innlegg
Politiet har de siste årene hatt en lei tendens til å uoppfordret ta en posisjon i en sak. De er utøvende makt, og skal holde seg langt unna diskusjonene til lovgivende makt. Jeg syntes det er merkelig at ingen reagerer på at en sittende politimester skriver leserinnlegg og alt som måtte være. Ja - som alle andre har de like stor rett til å uttale seg som privatpersoner, men når var det sist du så en dommer gjøre det? I enkelte tilfeller er det tilnærmet umulig å ikke blande rollene på en ufin og udemokratisk måte.
Vis hele sitatet...
Jeg reagerer også. Jeg merker at jeg mangler full oversikt over den demokratiske prosessen i Norge, men at medlemmer av politiet skal få danne interesseorganisasjoner som, norsk narkotikapolitiforening, og kunne gi innspill og påvirke forslag om lovendringer, som i høringssvar til rusreformen, er noe jeg har klødd meg i hodet over i lang tid. Håper noen kan forklare hvorfor dette er tillatt.

Dette, og trådens tema, er begge symptomatiske for et land med alt for mye tillit til politiet. Det er verdt å merke seg at narkotikakriminalitet er kriminalitetstypen med nest høyest oppklaringsprosent (78%), kun overgått av trafikkkriminalitet. Med en samlet oppklaringsprosent på tvers av alle forbrytelser på 51% er det altså ikke konspiratorisk å tenke at politiet har egeninteresse i å opprettholde dagens lovverk, som i deres øyne rettferdiggjøres med hver overdose, hver personlige rusrelaterte tragedie.