View Single Post
Flasker kan en enkelt kjøpe på butikk. Spør om du får kjøpe panteflasker. Går helt fint. Du får de til prisen for panten. Evt. kan du bestille PET plastflasker helst i farget plast for å unngå at lys bryter ned ølet.

Pilsner skal jo gjære ut kaldt, mens ale gjærer ut typisk 18-20 grader. Men når gjæringen er over, og du har gjort unna karbonering så er jo brygget ferdig. Dvs gjæringen skal (teoretisk) være over og du skal da kunne oppbevare øllen i romtemperatur. Nå er det ikke alltid kart og terreng stemmer og jeg vet at enkelte har opplevd at gjæringen har fortsatt pga varm lagring helt til flaskene fikk så mye trykk at de enten knuste eller skjøt korken i taket og spylte øl over hele rommet.

Om du ikke har brygget før ville jeg personlig valgt å skaffe et ekstra kjøleskap. Enten fra skraphaugens bytteboder, container bak elkjøp eller rett og slett finne et gratis eller svært billig kjøleskap på finn.no

@Tenag nei en slipper ikke unna flaskevask. Renhold og desinfeksjon er det aller viktigste når en skal brygge selv. Ville ikke brukt stekeovn fordi da ender man ofte opp med å ta ut flaskene for at de skal kjøles ned raskere også kan det komme faenskap inn i flaskene som kan ødelegge deler av batchen. Bruk en ølkasse til å stable flasker i og senk hele ølkassen i en stor nok plastboks til at alle ølkassen får plass. Et par rader med syltestrikk eller netting gjør at flaskene holdes i kassen når en snur kassen opp ned rett før tapping.

Hehe ja i plastboksen som ølkassen skal senkes i så bruker man starsan, Ser jeg glemte den biten

Om en har kjøpte panteflasker så kan det være lurt å kjøre flaskene en runde i kaustisk soda også i varmt vann før en kjører starsan.
Sist endret av frtoretang; 28. oktober 2016 kl. 01:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.