View Single Post
Sitat av Poopur Vis innlegg
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...0034484&ref=nf

Dette såkalte narkometeret skal kunne vise om en sjåfør er under påvirkning av narkotiske stoffer når de kjører. Jeg stiller meg både positiv og veldig kritisk til dette forslaget.
I beskrivelsen av hvordan narkometeret fungerer sies det at testen skal vise det minste snev av stoffer og kan slå ut positivt på så mange som 20 stoffer.
Når det gjelder stoffer med lang halveringstid, hvordan skal man kunne finne ut av om sjåføren er påvirket mens han fører bilen? For eksempel på cannabis, hvor en fører har vært påvirket et par dager før han blir testet vil denne slå ut positiv, har politiet da rett til å frata personen førerkortet?
Vis hele sitatet...

Cannabis er bare noen timer i blodet, men spor etter metabolitter sitter lenge i urinen.

Men hvis du tester positivt på narkometeret har de fulle rett til å ta fra deg førerkortet i max 3 uker så er det opp til retten om du skal få beholde det til saken er avklart.

Når du blir tatt positivt på en sånn prøve vil man alltid ta turen ned på legevakten for blodprøve og det er den som er gjeldene for en evt. dom akkurat slik det er i dag med alkoholen.


Ellers er jeg veldig negativ til dette siden noe av det beste jeg vet er å cruise på landeveien med en god joint
Sist endret av Naturgrønn; 29. oktober 2010 kl. 21:41.