View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg har dessverre ikke tilgang på en slik boks selv, og så vidt jeg husker, så er prosedyren en liten smule innviklet. Eller - du må rett og slett ha tungen rett i munnen og prøve å forstå hvordan nettverket i boksen henger sammen.

Slik jeg husker det, så opererer Inteno-en med porter og tilkoblinger som to separate ting. Du lager deg tilkoblinger, for eksempel et LAN-nettverk med DHCP, og knytter dette til de fysiske LAN-portene som er oppført som devices inne på kontrollpanelet.

Hvis du tar en kikk under Network i hovedmenyen og deretter Connections i under-menyen, så tror jeg du skal få opp en liste. Jeg ville testet med å gå inn på WAN og sette den til unmanaged (som er det Inteno kaller bridge mode). Prøv å gjøre det samme for LAN etterpå, og se om trafikken flyter gjennom. Vær oppmerksom på at når du gjør dette, så skal du miste kontakten med kontrollpanelet fordi den i bridge mode ikke har noen IP-adresse å svare på.

Hvis dette ikke fungerer så må du nesten bare resette med en nål i hullet på baksiden (hold i 10 sek, deretter restart) og prøve noen andre innstillinger.

Oppsettet for IPTV vil være oppført som en egen tilkobling under Connections, som er knyttet til én eller flere av LAN-portene. Du skal også se at den er knyttet mot en device som heter noe med ETH (for Ethernet), og dette er en semi-fysisk port som du finner igjen ved å se på Devices lengre opp i menyen. IPTV benytter samme WAN-port som alt annet, men det skal være lagt inn som et eget VLAN for å holde trafikken adskilt. Det er dette oppsettet du ikke må tukle med.

Du vil sannsynligvis også kunne se veldig mange andre tilkoblinger under Connections; 4 av dem vil sannsynligvis være WAN-tilkoblinger. Routeren har tilkoblingsmuligheter for både Ethernet og DSL, og har i tillegg støtte for IPv4 og IPv6. Dette utgjør da de 4 interfacene du skal finne der. Du trenger imidlertid bare å bry deg om Ethernet IPv4 hvis du har fiber, og denne pleier å hete "WAN" (i motsetning til for eksempel "WAN2", "WAN2V6" og så videre).

Det er forresten samme sted du må gå for å sette egne DNS-servere. Network > Connections > WAN > Advanced, og deretter slå av "Use DNS servers advertised by peer". Det skal dukke opp et skjema for å legge inn egne DNS-servere nedenfor.
Sist endret av Moff; 14. august 2017 kl. 21:45.