View Single Post
Her er mine tips for identifikasjon av amanita-arter, med Amanita muscaria (Rød fluesopp) og Amanita pantherina (Panterfluesopp) i tankene.

De fleste ser kun etter fargen på hatten når amanita plukkes, men fargen kan variere sterkt. Særlig Panterfluesopp kan forveksles lett med andre (dødelige) arter om man er uheldig. Se derfor etter alle disse kjennetegnene for å være trygg:

Selvfølgelig ser vi etter fargen på hatten: Skinnet på hatten er nesten metallisk blankt og med en klar farge. Rød fluesopp er velkjent, men fargen kan faktisk variere i farge fra gult til knallrødt. Selv har jeg aldri funnet gul fluesopp som jeg har vært sikker på, så jeg anbefaler alle å gå for den vanlige røde varianten for å unngå turer til legevakta. Panterfluesopp er mer brun eller grå i fargen på skinnet, og kan minne om en matt bronselegering.

Med unntak av selve skinnet på hatten skal absolutt alle deler av soppen være skinnende hvite. Ikke beige, ikke gråaktig, ikke med et skjær av annen farge - bare kritthvitt er godt nok. Undersøk spesielt flakene (prikkene) på hatten. Er de ikke helt hvite, er det en annen sopp.

Prikkene på hatten kommer av at soppen vokser ut av en 'vulva', en slags sekk. Når sekken sprekker henger biter igjen på hatten. Sjekk at de hvite prikkene er flak som kan pilles av. Er hatten prikket i selve kjøttet, eller er 'prikken' egentlig et hull til det hvite kjøttet under er det feil sopp. Noen ganger kan alle flakene regne bort, men som nybegynner bør man la slike sopper få stå i fred foreløpig.

Skivene under hatten skal ikke sitte fast i stammen. Hatten skal kunne tas av uten å skade skivene.

Forveksling med giftige arter kan unngås ved å se etter konsentriske ringer ved foten av stammen. Disse ringene kommer av at vulvaen (sekken) går i oppløsning etter hvert som soppen vokser, og rester legger seg rundt stammen. Rød fluesopp og Panterfluesopp (og noen andre nære slektninger) får disse ringene - i motsetning til mange giftige slektninger. Dersom soppen du har funnet ser ut til å vokse ut av en koppliknende sekk eller har en helt glatt fot, må du ikke plukke den!

I tillegg bør svært unge sopper ikke plukkes da alle amanitaer ser like ut før hatten har foldet seg ut.

Enkelt sagt, om alle kjennetegnene over stemmer og hatten er knallrød til rustrød, har du en Rød fluesopp i hendene. Gratulerer! Er alle kjennetegnene der, men hatten er gyllen-gråbrun metallisk, er det mest sannsynlig en Panterfluesopp.

Happy hunting - stay safe

Capo


http://training.rhul.ac.uk/resources/Documentation/Web-publishing/IS-622/A.muscaria.jpg
Amanita muscaria - Rød fluesopp
Legg merke til ringene nede ved foten av soppen.

http://www.pilzverein.de/files/images/Amanita_pantherina380380ab.jpg
Amanita pantherina - Panterfluesopp

http://library.thinkquest.org/C0115926/drugs/Amanita_muscaria_12297.jpg
Amanita muscaria i ulike faser av vekst. Legg merke til hvordan den hvite vulvaen som helt omslutter soppen helt til høyre gradvis blir hengende igjen ved foten og på hatten etter hvert som stilken og hatten strekker seg ut.