View Single Post
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
367
Jeg er altså en type som synes alle rusmidler skulle ha vært regulert og solgt lovlig, og jeg ville aldri sett for meg at heroin, kokain, mdma, fleinsopp eller lsd skulle vært normalisert til en så stor grad at man selger det på butikker som folk nærmest er tvunget til å dra innom for å kjøpe bensin eller mat, men vi kunne heller hatt egene butikker som spesialiserte seg på å selge rusmidler. Og dette synes jeg jo siden det ikke er noen hemmelighet at det er mange som sliter med rusmidler, og da kan jeg ikke skjønne hvorfor det skal bli tilrettelagt for hvermannsen slik at folk som sliter med alkohol skal bli utsatt for sin avhengighet av et rusmiddel, bare sånn at folk som ikke gjør det kan handle sitt rusmiddel der man kjøper mat.

Og over her så argumenterer jeg forsåvidt at jeg synes at det skulle vært alkoholsalg 24/7, så fremt at det skjer i egene butikker som er dedikert til kun alkoholsalg/andre rusmidler. ALiksom det blir jo et dårlig argument at vi skal selge heroin åpent på dagligvarehandel bare fordi det er veldig mange flere som har et normalt forhold til det en det er folk som sliter med det. Begge er farlige rusmidler, og det tror ikke jeg er sunt å blande inn i i det daglige livet vårt, på en slit måte at man ikke kan unngå det.

Jeg er altså får mindre regulert alkohol utsalg, mtp. tider og prosenter og sånt, men jeg mener at det burde være egene butikker for det, og at det ikke har noe i dagligvarehandler eller bensinstasjoner å gjøre på grunn av hvor destruktivt det er for mange.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg kan jo kun snakke ut ifra egne erfaringer og referanser her, men impulskjøp av alkohol tror jeg kanskje aldri har skjedd for min del. Selv ikke de årene jeg jobbet utenlands hvor både utvalget var større, prisene lavere og tilgjengeligheten langt større og en kunne handle alkohol på søndager og ut i de små timer. Akkurat som jeg aldri bare bråstopper ved øldisken på "super'n" og bare føler jeg må røske med med et par six packs, det skjer ikke og har aldri skjedd. Det er vel kanskje heller ikke noe som plager folk flest?

Ikke er det slik at jeg har nøyaktige og grundige rutiner for kjøp av alkohol, slik at det er en jevn strøm at alkohol inn i heimen. Drikker vel kanskje en håndfull ganger per år, og sjeldent så jeg blir dritings. Kanskje jeg bare er drita kjedelig?

Om weed var en lovlig vare så burde det kanskje kunne selges i matbutikker også? Butikkene har jo vist at de fleste klarer å forholde seg til regelverket. Og om det var et annet lovlig rusmiddel til salgs i butikkene så ville kanskje alkoholsalget gått ned og vi ville kanskje fått lavere alkoholskader, og alkoholrelaterte skader? Har sett folk klikke på alkohol, men aldri sett folk bli voldelige etter en jazzblås.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje noe som ikke plager alle, men jeg plages av det, og flere i min krets er også ganske svake på det der. Vanskelig for meg som alkoholiker å dra innom butikken uten å kjøpe øl faktisk, flaut å si men jeg tror det er flere som har det sånn.

Og synes ikke weed skal selges på dagligvarehandel da jeg tror det på en måte blir usunn eksponering. heller ha egene sjapper dedikert til det
Sist endret av Absurd; 14. oktober 2021 kl. 23:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.