View Single Post
Takk for svar alle sammen! Skal lese gjennom alt straks, men må bare si en ting først, som faktisk sjokkerte meg. Det satte seg fast en flue i papiret i går kveld. Den så død ut i dag. Men, så satte det seg en annen flue der, og da tok jeg papiret ut på verandaen og skulle til å spraye flua med insektsspray. Før jeg kom så langt så jeg at den andre flua, den fra i går, begynte å kjempe seg løs av papiret - ca 20 timer etterpå! Herregud, den så død ut allerede i går. Men nei, det var den altså ikke! Så jeg måtte spraye begge, for å gjøre kort prosess. Kort og kort, den sprayen jeg hadde for hånden var så elendig at den klarte knapt å kverke ei flue engang, så jeg måtte spraye begge i tre omganger før de kreperte. Snakk om elendig spray! Den er forresten av merket Raid, og mot veps. Kan brukes innendørs, står det på boksen. Sikkert derfor den er så svak. Ubrukelig!

Og det fluepapiret skal vekk. At de er i live etter 20 timer er litt vel drøyt. Skal se om jeg får tak i en sånn elektrisk sak som griller de. Jeg har forresten også en sånn tennisracket med strøm. Den funker til sitt bruk, men det er ikke noe masseødeleggelsesvåpen akkurat.

Angående edderkopper. De får absolutt ikke leve her, nei. De tas i papir og skylles ned i do, to ganger (for å være 100% sikker på at de ikke kommer opp igjen). Papir og do er en veldig ueffektiv måte, da man absolutt ikke blir kvitt resten, de man ikke ser. Jeg skjønner ikke hvor jeg har vært i alle de åra jeg har hatt edderkoppfobi, altså hele livet. For jeg har rett og slett ikke sett meg rundt etter sterkere insektsmiddel enn det man får i butikken. Radar maurspray var det ypperste av det ypperste, trodde jeg. Lite ante jeg om at det faktisk finnes midler med langtidsvirkning. Oppdaget det i går, faktisk. Så nå har jeg bestilt Kirk Power Permetrin som visstnok skal være kruttsterkt og med langtidsvirkning, pluss Trinol 810 (kalles også Trinol BIO), som er oljebasert og har lengre langtidsvirkning. Etter hva jeg har lest, skal edderkoppene kunne utryddes fullstendig dersom man sprayer her og der og overalt et par ganger i året. Og her har jeg levd med edderkoppfobi i 40 år. Jaja. Så nå håper jeg snart å kunne gå trygt ut på verandaen for å ta en røyk, for en gangs skyld.

Men ja, tilbake til fluer. Fluepapir utgår, såfremt det ikke finnes med gift, og det gjør det ikke.

Hjemmelaget fluefelle, interessant! Det rare er at den første videoen, den fra New Zealand, den har jeg nettopp sett, før jeg så linken din. Den fella der var helt ekstremt effektiv! Det verste jeg har sett! Neppe noe til innendørs bruk, men. Den andre, den med gjær og sukker. Hmm, meget interessant. Skal teste det. Gjæring utvikler C02, og C02 er visstnok det som tiltrekker seg fluer i den etter sigende svært effektive maskinen Skeetervac. Høres meget lovende ut, og veldig enkelt å prøve ut. Tusen takk for tipset!

Ja, fluer er nyttige skapninger. Jeg har ikke noe imot fluer, annet enn når de er innendørs og svært innpåsliten. Men sånn ellers er fluer helt okey. Alt annet enn edderkopper og veps er helt okey. Og jeg bærer også ut ting, i live. Maur og denslags dreper jeg aldri, bare bærer de ut. Nå har ikke vi sukkermaur her i Nord-Norge, heldigvis. For det er litt av en pest og en plage, husker jeg fra Sørlandet. Så de ville jeg antakeligvis ha prøvd å kverke. Mauren vi har her er ganske trivelig, og ikke noe problem om man bare kverker litt maurtuer i ny og ne, så de ikke formerer seg uhemmet. Og det gjør de på rekordtid, så man må holde de litt i sjakk for ikke å invaderes.

Fluer har ikke vært et stort problem her heller, men det varierer. For et par år siden var det fullstendig invasjon! Det var så ille at det var nesten som i Afrika. Det var da jeg kjøpte fluepapiret, med stor optimisme, siden det var et ekte fjøsprodukt. I fjøser har de virkelig fluer, så da burde det være svært effektivt. Og ja, det virket da, sånn høvelig, siden antallet var så overveldende at mange også ville lande på papiret. Men effektivt var det aldri. Når det er mindre fluer virker det ikke, såfremt du ikke nærmest springer etter de med papiret for å få de klistret fast. Og jeg synes i alle høyeste grad det er dyreplageri. Hadde de dødd etter 20 minutter, så greit. Men levende etter 20 timer, nei, det er for ille. Ingen bør bruke slike produkter, det er helt unødvendig når det antakeligvis finnes bedre og langt mer humane metoder.

Angående å lukke igjen vinduer og dører. Det er lett å lukke døra, men når det er flere i huset og de ikke gjør det, uansett hva man sier, da blir det litt verre. Men for aleneboere er det helt sikkert et supert tips.

Jeg har egentlig ikke så veldig mye imot å ta livet av fluer sånn generelt dersom de blir en plage, selv om det er nyttige skapninger og hører til i naturen. Men jeg liker ikke seigpining av dyr eller insekter, heller ikke av de forhatte edderkoppene. Skal de dø så bør det skje innen rimelig tid. Edderkoppene kunne jeg med fordel sett var helt utryddet. Men det skjer vel ikke med det første, dessverre.
Sist endret av Hervander; 10. august 2020 kl. 00:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.