View Single Post
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Med noen år forskning under beltet og undervisningskompetanse i både kildekritikk og formidling kan man ganske trygt si at dette ikke understøttes i artikkelen du linker til. Den artikkelen er skrevet for å trekke kontraster mellom uilike modeller som benyttes i forbindelse med vår forståelse av hva 'subjektive erfaringer' er. De skriver det faktisk selv ordrett i artikkelen når de konkluderer, at hensikten er å få forskere til å tenke over muligheten til å bruke andre syn på hva subjektiv erfaring går ut på - i håp om å få en overenstemmelse. Fluen i seg selv er lite viktig i artikkelen.

* Verdt å nevne. Artikkelen trekker heller ikke frem konkret hva de selv legger i "subjective experience". De omtaler det i lys av ulike teorier, men konkluderer aldri med hva som er observert hos insekter.

Jeg er veldig interessert i å høre om disse rapportene som påstår at en svært lite utviklet hjerne som i utgangspunktet ikke har kapasitet til å reflektere, skal føle empati - og frykt for den saks skyld.





Du vil nok klare å finne blogginnlegg som sier det meste om ulike temaer. Artikkelen i independent har ironisk nok ingen kildehenvisninger, men baserer seg på påstander om sier at "det ser ut til at ... ", eller "det er ikke utenkelig at..." Det er ingenting konkret.

abc.net artikkelen har på sin side kildehenvisninger til internet scam - samme med brainblogger.



Selv om man brenner sterkt for dyrevelferd er det viktig å fremme argumentene sine på en måte som ikke rakner fra hverandre så fort noen gidder å sjekke kildene.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri fordypet meg i fluer før jeg ass men alt jeg skrev er fra et titalls antall artikler og research rapporter som kom opp når jeg googla istad for fascinasjons skyld. De fleste med kildehenvisning til offisiell forskning. Sjekka du gjennom de rapportene eller tatt deg tid til å fordype deg selv? Når det kommer til artikkeln på abc så står det som kilde at den opprinnelig er publisert på Discovery. Jeg finkjemma ikke gjennom alt jeg ass og det er grenser for hvor mye jeg gidder å diskutere fluers liv med en fremmed på internett men det får være opp til den enkelte om de syns det er kulest å oppføre seg som en superior og hensynsløs person mot andre levende vesner eller å oppføre seg humant, rart det skal være et spørsmål. Har knerta noen fluer i mitt liv men har ikke hjerte til å ta dem nå lenger, pleier å lempe de ut på et ark og det funker bedre for meg og dem enn å se dem streve og lide.
Sist endret av celtseus; 10. august 2020 kl. 00:04.