View Single Post
Heisann!

Nå skal jeg straks hjem på sommerferie. I den anledning pleier jeg alltid å ta noen besøk til besteforeldre for å slå av en prat og se hvordan det står til.

I den situasjonen vi er i nå så virker jo det mindre aktuelt. Jeg tenker mye på de, som ikke kan få besøk av noen som helst, og har vært mer eller mindre isolert siden mars. Jeg har hatt jevnlig telefonkontakt for å hjelpe litt på, men dessverre har min bestefar heller dårlig hørsel, så det blir vanskelig for han å prate på telefon. Han er også godt oppi årene, og har dessverre problemer med lungene.

Jeg vil selvsagt ikke ta noen risiko, men jeg får vondt av å tenke på at de får så lite sosialt samvær. Er det noen andre i lignende situasjon som har funnet en god løsning for å hjelpe sine nærmeste? Er det noen tiltak man kan ta som kan gjøre besøk mulig? Videosamtale er dessverre ikke et alternativ, og vil uansett føre til samme problemstilling for min bestefar. Det beste jeg kan tenke meg er å ta en prat utenfor vinduet, hvis det vil beskytte tilstrekkelig? Vil eventuelt god håndvask og ansiktsmaske forhindre at jeg i værste fall kunne smittet de?

Bare for å være klar, så ingen misforstår: Jeg kommer ikke til å besøke de eller utsette de for noen som helst risiko. Jeg leter kun etter en måte å få pratet med de uten å utsette de for risiko.