View Single Post
Prinsippet er jo at ingen andre en politiet har lov til å ransake folk.
Det kan delegeres for korte eller lengre tidsrom, konserter, flyplasser, osv.
Gråsone foreldre kan gå igjennomsakene tilsine barn, men det vil jeg kalle tillitsbrudd, men noen ganger helt nødvendig

Men det at en elev blir tatt med en vape, gir ikke rett til å ransake andre elever og er ett brudd på personvernet til disse personene.
Dette kan hverken hjemles i egne kontrakter eller ordensreglemetnt, det eneste er vel ungdomskontrakt/ungdomsstraff da dette er istedenfor straff.

Du kan ransake en person hvis du får personene tillatelse, men slike ting skal man være forsiktig med når det gjelder folk under 18(antar TS er under 18) da skal egentlig foreldre kontaktes og også gi samtykke i tillegg til perosnen.

Det er slik jeg tolker reglene også hørte jeg med lokale ungdomskontakten i politiet. De har fått mye pes for sine ransakninger så de kontakter alltid foresatte på personer under 18, hvis det gjelder forebyggende. Hvis du blir tatt ute med bønne/kniv eller ruset så er det vanlig prosedyre. er du under 16 blir du kjørt hjem og ransaket(hvis mulig å kjøre deg hjem da).

Men tilbake til saken. Ville bedt om møte med rektor og sagt at slik fremferd ikke er greit, at dere vil at skolen skal utarbeide retningslinjer for dette og at utvisningen blir strøket. Datatilsynet er en god ide, de er ganske strikte, men også behjelplige med å utarbeide regler som er korrekte i forhold til lovverk.