View Single Post
Sitat av Nór Vis innlegg
Jeg ville nok ikke kalt dette avkriminalisering. Men det er flott at de vil ha en utredning!
Vis hele sitatet...
Fra kommentarfeltet til blogginnlegget:
http://anitanyholt.no/samfunn/valg-2...-eller-strykes

Da jeg laget denne oversikten skrev jeg at MDG hadde programfestet avkriminalisering av alle narkotiske stoffer. Jeg har fjernet påstanden da jeg i ettertid ser jeg at det ikke står “avkriminalisering av bruk og besittelse”. Så lenge bruk og besittelse er forbudt så er bruker fortsatt kriminalisert og kontroll- og strafferegimet består. Alle løsninger vil fortsatt bli forsøkt løst under rammeverket som er kriminalisering.

Jeg har lært mer om hva som skal til for at lovverket skal kunne endres og hva som må fremmes av forslag for at straffetrussel skal kunne fjernes, og det som er programfestet hos MDG er dessverre ikke tilstrekkelig.

Partienes partiprogram blir utformet i disse dager, vi vet snart mer om hva de tenker om cannabispolitikken og går til valg på.

Dette innspillet er sendt til helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre. Skrivet ble sendt med kopi til alle medlemmene i Helse- og omsorgskomiteen. Innspillet er også sendt til alle partiene ved partisekretær, med kopi til politiske rådgivere og andre.

På bakgrunn av signaler i media, på sosiale medier og i private meldinger er Folkeaksjonen bekymret for at de politiske partiene står i fare for å vedta stortingsprogrammer som ikke er basert på tilstrekkelig og korrekt informasjon. Det er av avgjørende betydning at de som skal utforme og stemme over de ulike forslagene vet hva de ulike forslagene innebærer og har som premiss.

Vi ønsker å bidra til å sikre at det blir laget et forslag som innebærer at straffetrussel for bruk og besittelse av cannabis fjernes, og at det nedsettes en kommisjon som har til oppdrag å utrede ulike former for lovlig regulert cannabis.

Vi har derfor sendt dette skrivet til alle partier som stiller til stortingsvalg 2013, og ønsker spesielt å nå dem som er med på å utforme de nye stortingsprogrammene:
http://www.facebook.com/notes/folkea...45601255512622

Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
[..] at vi skal bekjempe rusavhengigheten, ikke de rusavhengige. Rusavhengighet må derfor primært møtes med medisinske og sosialfaglige virkemidler, ikke straff."]
Vis hele sitatet...

Når det gjelder "fra straff til hjelp":

Det er viktig å skille mellom stoffer, og ikke bare kalle alt for narkotika. Disse to setningene illustrerer det:

"Folk som bruker cannabis skal behandles som om de har et helseproblem",

"Folk som bruker heroin skal behandles som om de har et helseproblem".

Dette må sees i sammenheng med regjeringens "Rusmelding" og forslag om "alternative straffereaksjoner".

Fordi vi i Norge ikke skiller mellom ulike typer narkotika kommer dette forslaget, som i utgangspunktet gjaldt de mest hjelpetrengende narkomane, også til å gjelde Norges 200 000 cannabisbrukere. Arbeidsgruppen ble bedt om å tenke nytt og å spesielt se til Portugal som har avkriminalisert bruk av alle rusmidler. Allikevel innleder de rapporten med å begrense løsningene til ikke å inkludere avkriminalisering.

For cannabisbrukere (hvor 9 av 10 er måteholdsbrukere) betyr det "frivillig behandling under trussel om straff": http://luhm.no/?p=1596