View Single Post
Hei.

Jeg har lagt merke til at det er veldig mange som har spørsmål om NAV. Dette gjelder både tjenester og rettigheter. Jeg tenkte derfor at jeg skulle skrive litt om dette. Det aller beste er alltid og ta kontakt med ditt lokale NAV kontor for og få hjelp. Informasjonen finnes også på NAV's hjemmeside.

Jeg skal skrive om dagpenger. De andre tjenestene vet jeg litt for lite om.

Dagpenger er noe man får dersom man har hatt fast jobb og nå er permittert, fått sparken eller sluttet, man er altså arbeidsledig.

Hvor begynner jeg?

Aller først, registrer deg som jobbsøker på NAV.no. Du får ingenting før du er registrert som jobbsøker der, dette kalles også for og registrere seg som arbeidsledig. Dette er det første du får beskjed hos når du snakker med nav og er noe du like greit kan gjøre med en gang.

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

-Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.
-Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 109 322 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 218 643 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene
-Er reell arbeidssøker.
-Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.
Bor eller oppholder deg i landet.
-Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er:

-Permittert helt eller delvis
-Etablerer egen virksomhet
-Arbeidsløs grunnet konkurs
-EØS-borger med visse vilkår
-Nydimittert vernepliktig

Dette er sakset rett fra NAV.no og er veldig lettfattelige krav. Men spør gjerne i tråden hvis noe er usikkert.

Det første som skjer når du har snakket med NAV og har registrert deg der du skal er at du må stille på et informasjonsmøte. Dette er før du i det hele tatt får innvilget noe som helst. Her får du generell info om hva slags rettigheter du har og plikter du må oppfylle som arbeidsledig. Her får du også utlevert skjema som skal fylles ut, dette blir din "offisielle" søknad. Her får du også snakke med rådgiver.

Husk også at det er forskjell på om du har sluttet eller har måtte gå av andre årsaker. Du får karantene på 8 uker eller mer om du selv har bestemt deg for og slutte.

Det er en del ting som er viktig og huske på og ta med når du søker.

- Legitimasjon
- Sluttattest fra jobben din evt. oppsigelse
- lønns og trekkoppgave hvis du under spesielle omstendigheter mener info fra skattekontoret ikke stemmer.

Når blir pengene utbetalt og hva får jeg

Blir du oppsagt får du som regel den første utbetalingen etter 3-4 uker. Utbetalingen dekker tiden fra du registrerte deg som arbeidssøker. Størrelsen på utbetalingen avhenger av hvor mye du tjente i grunnlagsperioden. Omtrent 66% av månedslønnen du hadde fra før av. Har du akkurat tjent nok vil du få omtrent 6000 i mnd. Du får utbetalt penger hver 14. dag.

Som jeg nevnte tidligere så tar det lengere tid før du mottar utbetalinger hvis du selv bestemte deg for og slutte. Så ikke slutt i jobben og forvent at du uten videre får masse penger fra nav.

Hva skjer videre?

Når du har fått innvilget dagpenger må du levere meldekort til nav hver 14 dag. Det er viktig og huske på dette. Du får ikke utbetalt noe før meldekortet er levert, og er du får sen mister du retten til dagpenger uten forvarsel. Det aller enkleste er og levere meldekortet elektronisk på NAV.no.

DU kan fint jobbe i perioder når du mottar dagpenger, bare husk og melde ifra om dette på meldekortene, du mister ikke retten til dagpenger elv om du jobber litt. Har du jobb over en lengre periode bør du snakke med ditt lokale nav kontor.

Hvis du ikke vil motta dagpenger mer kan du enten bare slutte og sende meldekortene eller snakke med nav.

Nav vil muligens kontakte deg om du ikke får jobb etter ca 3 mnd. Da må du møte opp til et møte og diskutere situasjonen din. Jeg har inntrykk av at dette tilhører sjeldenhetene. Og ta det normalt går mye lengre tid. Du kan også bli bedt om og møte opp til diverse kurs som jobbsøkerkurs. Disse er normalt obligatoriske.

Normalt kan du motta dagpenger i et år før du må søke på nytt.

Jeg oppfyller ikke kravene, hva nå?

Mange som søker oppfyller ikke kravene til dagpenger. Du må da vurdere og søke om sosialstønad. Her kan du søke om støtte til husleie og livsopphold. Det kan du lese mer om her.

Noen bemerkninger

- Folkene på nav er generelt veldig hyggelige og hjelpsomme selv om det ofte blåses stor opp hver gang de gjør noe feil. Det hjelper ingenting og hisse seg opp på dem, de er bare mennesker og gjør feil de og.

- Ikke prøv og lure nav. Dette er meget straffbart og du kan miste retten til dagpenger.

- Vet du at du kommer til og trenge dagpenger eller annen hjelp fra nav, START SÅ SNART DU KAN. Det tar ofte litt tid før du får søknaden behandlet og utbetalt noe. Det er ingen vits og utsette besøket til nav.

- Vær ærlig når du snakker med rådgiverne. De har sett alle situasjoner og ikke noe er flaut. Jo mer de vet, jo mer kan de hjelpe.



Det var det jeg hadde og si om dagpenger fra nav. Håper det er til info for noen. Men som alltid er det beste og oppsøke nav selv.