View Single Post
Nå har ikke jeg sett den nye serien om Estonia, men jeg er kjent med ulykken.

Det som skurrer litt hos meg er det at det skal endel godvilje til for å faktisk senke et passasjerskip, det settes ganske mye strengere krav til driften av denne type skip, spesielt med tanke på lekkstabilitet, at bildekket ble fyllt opp med vann, burde ikke ha senket skipet slik jeg kan forstå, skip skal kunne holde seg flytende selv om en avdeling blir fylt opp med vann.
Nå var dette et gammelt skip så det kan være at disse reglene ikke var gode nok den gang eller at skipet var fritatt, men etter ulykken ble det iallefall gjort noen endringer i lovverket som sier at skip som ikke oppfyller kravene måtte ombygges eller tas ut av drift.
Hadde dette skjedd på et nyere skip så ville skipet klart å komme seg for egen maskin til trygg havn.
Jeg gidder faktisk ikke å bla opp lovdata, så interessert er jeg ikke i denne hendelsen.
Men jeg kan si det at dette er internasjonale lover, så det gjelder alle skip, uansett hvilket flagg.

For de som er interessert, SOLAS fastsetter krav til konstruksjon og stabilitet i DEL A-1 og Del B 1-3.
Den internasjonale konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til sjøs
Forskrift om bygging av skip