View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Vel...

Er dette egentlig så veldig suspekt? Late og sparekåte politikere som etter press fra pårørende må gjøre noe mer enn å bare la skipet være der til forlystelse for skuelystne dykkere, og velger å foreslå en enkel og brutal løsning som blir skutt ned fordi den er teit. Busness as usual i politikerbransjen, spør du meg.

Edit: Den svenske wikipediaartikkelen var en mye bedre introduksjon. Det endrer ikke mitt standpunkt: Det er plausibelt at den svenske regjeringa foreslo betongsarkofagten som en easy fix for å sikre gravfred, og et langt billigere alternativ enn å heve fartøyet.
Vis hele sitatet...
Nei det er som jeg har prøvd å si godt mulig det ikke nødvendigvis er suspekt men det er jo veldig spesielt. Det var jo etter press fra pårørende og overlevende at sarkofagen ikke ble noe av. Det er ikke så vanskelig å tenkte seg at situasjonen kan ha vært litt politisk stressende få år etter at muren falt uten at de nødvendigvis skjulte noen store hemmeligheter. At det foregikk sivilile/militære transporter er i høyeste grad plausibelt. Både Gravfreden og forslaget om sarkofagen er helt unikt i verdenssammenheng, det er ikke gjort noen andre steder. Og ja det kan jo hende det var en quick fix der og da. I etterkant viser det seg jo at svenskene har løst dette på en dårlig måte, helt tilbake fra Rockwater var inne uten å lokke igjen hullene i de laget har det vært fulgt av "skandaler".

Men jeg ønsket egentlig ikke å spekulere mer i dette, jeg synes tvertiomt at det er interessant om det nå kan vise seg at forliset kan forklares med naturlige årsaker. Det har jo lenge vært påstått blant annet fra Mayer-verftet at det må ha vært andre påvirkninger enn bare baugen.