View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette er som sagt ikke noe særlig reellt innblikk i "miljøet". Dette er unger som vil tøffe seg, man kan selvfølgelig synes synd på at de har endt opp i en slik situasjon men det gjør ikke noe til eller fra. Vi som observatører kan ikke personlig gjøre noe for å forbedre deres situasjon.
Det man kan gjøre er å stemme for partier som vil prioritere barn og unge, fritidstilbud etter skole etc.

Men, dette er fremdeles unge som ikke helt forstår konsekvensene av det de driver med, akkurat nå surfer de en bølge av forfengelighet, hvor kul føler man seg ikke når man har så mange følgere og lever "gangstah lifestyle", og det er vanskelig å konkurrere med. Selv sliter jeg med å se hvordan man kan få de til å se at det de driver med er skadelig.
For jeg husker meg selv i den perioden av livet, jeg var flere ganger inne til samtaler med lærere og nærpoliti og hver eneste gang tenkte jeg på hvor naive disse idioten var, hvor hver eneste samtale bare dytter meg lengre unna de og nærmere forakten for autoriteter og forherligelse av hippie/cannabistilværelsen.

Heldigvis var jeg et av disse særingene som ble glad i psykedelika, det mystiske og leste mye bøker på emnet.
Ja jeg prøvde andre ting, amfetamin, benzo, ketamin, men spesielt med amfetamin merket jeg hvor farlig glad man ble i det og hvor mye tid man kastet bort .

Poenget mitt er at, i min mening, så er det en kombinasjon av miljøet og konsekvensene som er viktig. Å bli tatt av politiet med feil miljø og innstilling vil bare dytte det videre: øke forakten for autoriteter og forherligelse av dop og undergrunnsmiljøet.

I mine øyne må man tidlig gi de muligheter for aktiviteter og slikt.
Vis hele sitatet...

Problemet nå kontra før i tiden, er vel at hvem som helst kan se på alt det de gjør og på den måten være med på det som skjer. Det vil alltid være og har alltid vært ungdom som holder på med farlige rusmidler og slikt, men nå sprer det seg utrolig fort. Og det er spesielt de sårbare, som kanskje ikke har foreldre som passer på, som blir eksponert for dette.

Det miljøet som TS sikter til i innlegget er nok heller ikke det tunge rusmiljøet i Oslos gater. Her legger ungdom ut videoer av overdoser og oppkuttede armer, og jeg syntes det blir å bagatellisere det å si at de gjør det for å tøffe seg. Det er en annen ting å ville være rebelsk.